KREVENDE: Ansatte på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund kan miste jobbene sine. Konserntillitsvalgt Desiree Ojala følger opp fortvilte medlemmer.

Widerøe/Hampus Lundgren. Innfelt foto: Ylva Seiff Berge

Widerøe-ansatte kan bli oppsagt: – Medlemmene er lei seg, sier tillitsvalgt

Widerøe Ground Handling mister 80 prosent av bakketjenestene de leverer til SAS. Det vil ramme de ansatte.
27.09.2023
27.09.2023 10:51

katharina@lomedia.no

Widerøe Ground Handling (WGH) har om lag 1.800 ansatte som sørger for at flypassasjerer kommer seg trygt gjennom «gaten» og om bord på flyene. Nå mister selskapet 80 prosent av kontrakten på leveranse av bakketjenester til SAS fra 1. februar 2024.

– Mange av våre medarbeidere går en usikker framtid i møte. Vår vurdering er at medarbeidere vil bli berørt av oppsigelser som følger av dette, men omfanget er ikke kjent, sier administrerende direktør i Widerøe Ground Handling (WGH), Marius Myhre til E24.

Ansatte er usikre på framtida

Widerøe har mistet kontrakten for å levere bakketjenester på flyplassene i Trondheim, Stavanger, Bodø, Haugesund, Kristiansund og Ålesund. Det er de ansatte ved disse lufthavnene som kan miste jobbene sine, bekrefter konserntillitsvalgt Desiree Ojala i WGH.

Hun fikk beskjeden om at selskapet hadde mistet SAS-kontrakten tirsdag 26. september klokka 10. To timer senere var det et informasjonsmøte for de ansatte. Resten av dagen brukte Ojala til å snakke med bekymrede kolleger.

– Medlemmer er lei seg og usikre på hva som skjer videre, men også avventende fordi Norwegian ennå ikke har tildelt kontrakt på «handling» av sine flyginger på disse flyplassene, skriver Ojala i en e-post til HK-Nytt.

Hva som skjer videre og hvilke tidsfrister som vil gjelde i en eventuell nedbemanning, er det for tidlig å si noe om.

– Prosessen har ikke startet. Vi har ikke drøftet hvilke kriterier som skal brukes, skriver Ojala.

WGH er til stede på 42 lufthavner i Norge og skal fortsatt håndtere bakketjenestene for SAS ved flyplassene i Kirkenes, Alta, Svalbard, Evenes, Molde og Lakselv.

Konkurrenten Aviator vant anbudet som WGH tapte.

Om Aviator vil overta de Widerø-ansatte når de tar over SAS-kontrakten, er også for tidlig å si noe om. Slike virksomhetsoverdragelser er ofte et tema i denne bransjen.

Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb. Det endte med tap

TAR KONTAKT: Konserntillitsvalgt Desiree Ojala har hendene fulle med å snakke med kolleger som er redde for om de mister jobbene sine.

Ylva Seiff Berge

Sjefen: Har strukket oss langt

– Dette er en krevende dag for oss. Vi mister kontrakten på viktige lufthavner med en partner vi har hatt et langvarig samarbeid med. Det er litt overraskende at SAS flytter en så stor andel av kontrakten, sier Marius Myhre i WGH.

– Vi opplever å ha strukket oss svært langt for å kunne være konkurransedyktig, og derfor er vi både skuffet og lei oss. Jeg er spesielt lei meg på vegne av alle våre dedikerte medarbeidere som over mange år har levert tjenester til SAS, og som nå går noen usikre uker i møte, sier han.

Norwegian har varslet at de vil kjøpe opp Widerøe. Konkurransetilsynet har sagt midlertidig nei og vil se mer på om oppkjøpet svekker konkurransen.

27.09.2023
27.09.2023 10:51