OPP I LØNN: HK-tillitsvalgt Tim Marius Kollerød er en av de ansatte ved Handshake Norway som går opp i lønn nå når tariffavtalene er undertegnet. Bildet ble tatt under en fanemarkering 9. juli.

Jan-Erik Østlie

Streiken ved Handshake Norway er over – tariffavtalen er undertegnet

Etter tre uker i streik kan de seks HK-medlemmene ved netthandelsbedriften Handshake Norway juble.
26.07.2021
26.07.2021 13:17

Streiken er over, tariffavtalen er undertegnet. Det kunne HK-leder Christopher Beckham melde om mandag formiddag. Etter et kort møte med ledelsen i Handshake Norway i Rygge ble de to tariffavtalene Landsoverenskomsten og Kontoroverenskomsten undertegnet.

Avtalene skal gjelde først fra 1. august.

– Det var kompromisset som skulle til for å få avtalene på plass. Medlemmene er fornøyd, det er det viktigste. Lønningene bli økt til minstelønnssatsene i tariffavtalene. Dt betyr en solid lønnsøkning for enkelte av de ansatte, sier Beckham til HK-Nytt.

Les også: – Å føle seg utestengt fra jobben var en vond opplevelse

Glad og lettet

Kravet om tariffavtale ble framsatt i mars. En mekling i juni førte heller ikke fram. HK-medlemmene har vært i streik siden 6. juli.

– Vi var forberedt på at streiken kunne vare til jul om nødvendig, forteller Tim Marius Kollerød, HK-tillitsvalgt i Handshake Norway.

Han og kollegene er lettet og glad for at streiken er over og ser fram til å komme tilbake på jobb tirsdag.

– Det er en del "sosial oppvask" å gjøre, men vi er enige om å starte med blanke ark og med et smil om munnen, sier han til HK-Nytt.

Opp i lønn

Kollerød er en av dem som går opp i lønn når tariffavtalen nå er på plass, forteller han.

– Det har vært viktig for oss at lønna var ordentlig og at vi får bedre vilkår, rammer og medbestemmelse på jobben. Uten medbestemmelse får vi aldri opprettet et ordentlig arbeidsmiljø, sier han.

Vanskelig kommunikasjon

Daglig leder Petrus Saari i Handshake Norway er også glad for at streiken er over. I en epost til HK-Nytt skriver han følgende - oversatt fra engelsk: "Da vi startet samtalen med fagforbundet hadde vi for lite informasjon om tariffavtaler og det var vanskelig å kommunisere, fordi vi ikke snakker norsk. Nå er ting klarere og vi ser fram til at vi kan overleve på tross av høyere lønnsutgifter".

Saari synes det har vært leit at de ansatte har streiket, og mener at Handshake er en god arbeidsplass. "Forhåpentligvis vil ting bli bedre og at vi alle kan lære av dette. Jeg ønsker alt det beste for våre ansatte, fagforbundet og selskapet", skriver han.

Handshake Norway er en norsk filial av et finsk selskap. Selskapet driver nettbutikkene Autodude.no og Valostore.no. De selger henholdvis bilpleieprodukter og lys. Varene plukkes og sendes ut fra Rygge.

Her er sakene vi har skrevet om streiken tidligere:

Seks HK-medlemmer streiker for å få tariffavtale

Full støtte til de streikende ved Handshake Norway

26.07.2021