STØTTE: De streikende ved Handshake Norway fikk fredag se og høre at de ikke står alene i streiken for tariffavtale.

Full støtte til de streikende ved Handshake Norway

60-70 fagorganiserte deltok på støttemarkering for de streikende HK-medlemmene fredag.
09.07.2021
09.07.2021 16:14

Tirsdag gikk seks HK-medlemmer ved netthandelsbedriften Handshake Norway ut i streik. Fredag stilte 60-70 fagorganiserte fra ulike forbund opp til en markering for å vise sin støtte til de streikende. De hadde med seg 13 ulike faner fra fagforeninger tilknyttet blant annet HK, NNN, Fagforbundet, Fellesforbundet og NTL. Arrangmentet, som varte om lag en halv time, ble avholdt utenfor inngangsdøra til bedriften, som holder til i Rygge i Moss kommune. Seks appellanter uttrykte sin støtte – se bildene nedenfor.

Les også: Da Jorunn kom på jobb dagen etter en krangel med sjefen sin, var PC-en hennes fjernet

Kravet til de streikende er at bedriften undertegner tariffavtale med Handel og Kontor. En slik avtale regulerer blant annet lønn og arbeidstid. I følge HK er lønna til medlemmene i Handshake Norway langt lavere enn de de vil få med en tariffavtale. Det bestrider imidlertid bedriften.

HK stilte kravet allerede i mars. I juni var forbundet og HK i mekling, uten at avtalen ble undertegnet. Bedriften fikk en ny 14-dagersfrist til å undertegne, men da de to ukene var gått, var et fremdeles ingen avtale på plass. Dermed var streiken et faktum.

Les mer om bakgrunnen for streiken her og hva Handshake Norway sier om den: Seks HK-medlemmer streiker for å få tariffavtale

FÅR STØTTE: Tim Kollerød er tillitsvalgt og talsperson ved Handshake Norway.

Jan-Erik Østlie

UTÅLMODIG: - Våre medlemmer i Handshake Norway skulle hatt en tariffavtale i mars. Da kan vi ikke akseptere at de kanskje får en avtale en gang i august, sa HK-nestleder Lena Reitan.

Jan-Erik Østlie

EN SELVFØLGE: - Det skulle vært unødvendig at vi var her i dag. En tariffavtale i 2021 burde være en selvfølge, sa Shakeel Rehman, leder av Moss Ap.

Jan-Erik Østlie

TAR KAMPEN: - Det er ikke vi utenfra bedriften som er her i dag som står opp for dere. Det er dere som tar streiken som står opp for alle oss andre, sa John Thomas Suhr, leder i HK Oslo/Akershus.

Jan-Erik Østlie

IKKE FIENDER: - Her har arbeidsgiverne erklært oss som deres fiender, sånn kan vi ikke ha det, sa Grethe Berntsen, regionsekretær i HK.

Jan-Erik Østlie

STØTTER: Fra venstre Tove Iren Hansen, tidligere klubbleder ved Bohus Fredrikstad (nå pensjonist), og Else Roos, leder av aktivitetsutvalget HK i Østfold og styremedlem samme sted, klubbleder ved Bohus Fredrikstad.

09.07.2021
09.07.2021 16:14