I STREIK: Seks HK-medlemmer i Handshake Norway er i streik. Kravet er at bedriften inngår tariffavtale.

HK

Seks HK-medlemmer streiker for å få tariffavtale

HK-medlemmene i Handshake Norway i Rygge gikk ut i streik tirsdag.
06.07.2021
06.07.2021 19:16

Handel og Kontor krevde at Handshake Norway skulle skrive under tariffavtale med forbundet allerede i mars, opplyser HK. Seks av de elleve ansatte i bedriften er medlemmer i HK. Men avtalene, Kontoroverenskomsten og Landsoverenskomsten, har ikke blitt signert. Partene var i mekling 22. juni. Da fikk Handshake Norway ytterligere to uker på seg til å signere. Men da fristen gikk ut mandag, var avtalene ikke inngått. Dermed gikk de ansatte ut i streik.

Les også: Jobbsøker fikk spørsmål om hun ville stille ubetalt på personalmøter hos Rema 1000

Krever høyere lønn

Ifølge Lena Reitan, nestleder i HK, har de ansatte i Handshake Norway mellom 160 og 185 kroner i timen. Med en tariffavtale på plass, vil de fleste ansatte få om lag 215 kroner timen, opplyser Reitan.

– Medlemmene våre har krav på ei lønn å leve av. Det de forteller oss er at de bare overlever på den lønna de har i dag. Ingen av dem har mulighet til å få boliglån med dagens lønn, sier Reitan til HK-Nytt.

Støtte fra hele LO

– Arbeidsgiveren har presset oss til å ta medlemmene våre ut i streik. De har ikke villet møte oss eller snakke med oss i løpet av denne prosessen, sier HK-nestlederen.

– Hvor lenge kommer denne streiken til å pågå?

– Så kort tid som mulig. Dette skal ikke bli langdrygt. Hele LO-familien stiller seg bak de streikende, sier Reitan, som er på plass på streikevakt utenfor bedriftens lokaler i Rygge i Moss kommune.

Førstkommende fredag klokka 12 arrangerer HK en støttemarkering for de streikende utenfor bedriftens lokaler.

Les også: LOs sommerpatrulje er ute på veien igjen

Trist og vanskelig, mener bedriften

I en epost til HK-Nytt, skrevet på engelsk, forklarer daglig leder Petrus Saari at Handshake er et nordisk firma med om lag 70 ansatte. Bedriften bruker samme lønnssystem i alle land, og bruker lokale lønnsindekser for å holde et korrekt lønnsnivå.

Saari synes det er trist at de ansatte streiker. «Vi har prøvd å finne en løsning, men det føles som om forbundet ikke aksepterer noen annen løsning enn deres egen tariffavtale. I Handshake-gruppen vil flertallet av de ansatte ikke være medlem i et fagforbund, og det gjør det vanskelig for oss», skriver han.

Den daglige lederen forteller at lønna i bedriften er høyere enn det HK hevder. I fjor var den laveste lønna 160 kroner, men de ansatte fikk også en bonus, skriver han.

Driver nettbutikker

Handshake Norway er en norsk filial av et finsk selskap. Selskapet driver nettbutikkene Autodude.no og Valostore.no. De selger henholdvis bilpleieprodukter og lys. Varene plukkes og sendes ut fra Rygge.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

06.07.2021