GRATIS?: Rema 1000 har til nå spurt jobbsøkere om de kan tenke seg å jobbe gratis på fritida.

Martin Guttormsen Slørdal

Jobbsøker fikk spørsmål om hun ville stille ubetalt på personalmøter hos Rema 1000

Da tenåringsjenta søkte på jobb som butikkmedarbeider hos Rema 1000, fikk hun flere spørsmål som antydet at bedriften ville at hun skulle jobbe gratis.
28.06.2021
28.06.2021 14:57

jathushiga@lomedia.no

Jenta ønsker å være anonym siden hun er i flere uavklarte jobbsøkerprosesser, men har uttalt seg til nettavisa Byas som først hadde saken. Da hun søkte jobb som butikkmedarbeider hos Rema 1000 Bjergsted i Stanger fikk hun en epost med lenke til tre tester, som inneholdt spørsmål som:

«Førstkommende søndag er det satt opp et personalmøte som det ikke er møteplikt på. Det er ubetalt. Det er som regel 4–5 av disse i løpet av året. Hva gjør du?»

Les også: Coop er «eid av deg og meg». Likevel tjener direktørene mange ganger mer enn de butikkansatte

Rydde før arbeidstid?

Et annet spørsmål tegnet opp et scenario hvor hun kom litt tidlig på jobb for å spise, men så at handlevognene ikke var satt på plass. Ville hun da:

«a) begynne å rydde dem bort?

b) bedt en kollega om å rydde dem?

c) ryddet dem bort når hun arbeidstiden hennes startet? »

Moren til jenta har reagert på spørsmålene, skriver avisa.

– Det er akkurat som om de prøver å kartlegge hvor mye du er villig til å gjøre gratis. Eller hvor langt du er villig til å gå for laget, sier moren.

Grovt overtramp med slike spørsmål

Regionkontorleder i HK i Agder og Rogaland, Arvid Erga, sier at han har hørt om lignende tilfeller, men ingen som har vært så konkret som dette.

– Det er en uting som brer seg, at det er greit å jobbe dugnad. Og det er det ikke, sier Erga til Byas.

Han presiserer at i tilfeller hvor ansatte kommer på jobb før skiftet deres starter, så er tiden før arbeidstiden å regne som den ansattes fritid. Han vil ikke anbefale HK-medlemmer å gå på personalmøter i fritiden sin uten å få betalt for det.

– Du er disponibel for arbeidsgiver i den tiden du er lønnet og er på jobb. Hvis du starter klokka åtte, så er det da du skal starte. Ikke halv åtte, sier Erga.

Han mener at det er et grovt overtramp fra arbeidsgivers side å stille slike spørsmål i en jobbsøkerprosess. Erga tror en arbeidstaker kan bli fristet til svare ja til å jobbe gratis fordi det er vanskelig å få jobb i dagens arbeidsmarked.

Vil fjerne spørsmål

Rema 1000 bruker slike tester i alle sine butikker, opplyser Torkel Nohr Fjørtoft, presseansvarlig i Rema 1000 i en epost til Byas.

Han forteller at formålet med spørsmålene om ulønnede personalmøter og om den ansatte var villig til å arbeide i fritiden sin var et forsøk på å beskrive en hektisk arbeidsdag i en butikk. Han skriver videre at Rema 1000 ser at disse spørsmålene var irrelevante.

– Vi skjønner godt at det er et uheldig spørsmål å ha med, derfor er det allerede bestemt at spørsmålet fjernes i den nye testen vi lanserer snart, skriver Nohr Fjørtoft til Byas.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

28.06.2021