SNUR: Også HK-medlemmene i Power skal få bonus, har kjeden bestemt.

Eivind Olai Kristiansen

Power snur – nå skal også fagorganiserte ansatte få bonus

Elektronikkjeden Power dropper forskjellsbehandlingen av ansatte med og uten tariffavtale.
03.11.2021
03.11.2021 18:41

Ifølge et brev som skal være sendt til de ansatte i Power onsdag, vil elektronikkjeden nå utbetale bonus til alle ansatte fra 1. desember, enten de er omfattet av en tariffavtale eller ei.

Power har til nå utbetalt bonus utelukkende til ansatte som jobber i varehus som ikke har tariffavtale med Handel og Kontor. Det avdekket e24.no i august.

Les også: Power med bonus-nekt til ansatte i varehus med tariffavtale

Det samme gjaldt konkurrenten Elkjøp. Elkjøp har allerede har gjort en kuvending. Det skjedde etter at LO la kraftig press på kjeden ved å si opp en av 30 millioner kroner i året.

Imens har Power-ledelsen vært i tenkeboksen. I dag, onsdag, har de imidlertid kunngjort at de vil gi alle ansatte bonus. Nå vil selskapet ha ro.

Ikke mer uro

«Selv om vi oppfatter at både organisasjonsfriheten og lønnsfriheten står sterkt hos oss, ønsker vi ikke at disse diskusjonene skal skape mer uro eller usikkerhet – verken i media eller internt hos oss. På grunnlag av dette har vi hatt en gjennomgang av våre interne lønnsordninger», skriver administrerende direktør Anders Nilsen i brevet til de ansatte.

I brevet kommer det også fram at ansatte på varehus uten tariffavtale skal få tillegg for arbeid på kvelder og i helger, slik som de organiserte ansatte har som en del av tariffavtalen.

– Et steg i riktig retning

I Handel og Kontor mottas dette som gode nyheter.

– I HK har vi lenge jobbet for at det ikke skal gjøres forskjell på ansatte med og uten tariffavtale, så dette er bra og et steg i riktig retning, sier Lena Reitan, 2. nestleder i HK.

– Den praksisen både Power og Elkjøp har hatt er et uttrykk for at de ikke vil ha tariffavtaler og være en del av det organiserte arbeidslivet. De har gjort det litt kjipere å ha tariffavtale, sier hun til HK-Nytt.

Les også: Her kan du handle elektronikk av ansatte med tariffavtale

03.11.2021
03.11.2021 18:41