VANT FRAM: HK Ungs leder Henrik Drivenes vant fram i saken om å heve alderen for hvem som regnes som HK-ungdom.

Brian Cliff Olguin

Nå er du ungdom til du er 35 år – i alle fall i HK

Å flytte aldersgrensa for deltakelse i HKs ungdomsarbeid skapte høy temperatur på HKs landsmøte.
18.10.2021
18.10.2021 15:31

Hvor gammel er en ungdom? I HK har den grensa gått ved 30 år. Da har medlemmer ikke lenger fått tilbud om å være med på aktiviteter i regi av HK Ung. De har heller ikke vært valgbare til regionenes ungdomsgrupper og det nasjonale ungdomsrådet.

Men sånn er det ikke lenger. HKs landsmøte gjorde endringer i vedtektene mandag, slik at medlemmene regnes som ungdommer fram til at der er 35 år.

Det ble vedtatt med 131 mot 94 stemmer.

Flere andre forslag som handler om HKs ungdomsarbeid ble debattert på landsmøtet. Ett av dem dreide seg om å vedtektsfeste at alle ungdomsrådsrepresentantene skal lønnes av forbundet i 20 prosent stillinger. Forslaget ble sendt til redaksjonskomiteen, som kom tilbake med et forslag om i stedet å frikjøpe ungdomsrådslederen i full stilling i tre år, som et prøveprosjekt.

Det ble enstemmig vedtatt.

Også HKs tilbud til studenter var et tema på landsmøtet, og forsamling behandlet forslag om å opprette studentråd og studentambassadører. Det ble heller ikke vedtatt.

Her er flere andre saker fra landsmøtet:

Les også: Det blir ingen aldersgrense og makstid for HK-ledelsen nå

Les også: 40.000 kan miste jobben i varehandelen. Butikkmedarbeider Sif føler på usikkerheten

Les også: Ellen Merete føler seg hørt med tariffavtale. Stadig flere i HK opplever samme trygghet

18.10.2021
18.10.2021 15:31