Meny-ansatte Lea klemmer ikke barna før hun har fått dusjet av seg eventuell smitte fra butikken
I dagligvarebutikkene har Antibac, pleksiglass og en meters avstand blitt hverdag for de ansatte. Meny-ansatte Lea Baldin synes jobben hun gjør har blitt ekstra viktig under koronakrisa.
VASKERUTINER: Lea Baldin jobber i kassa på Meny. Nå sitter hun bak et pleksiglass og hver time må alle overflatene desinfiseres for å minimere smittefaren.
Ylva Seiff Berge
ylva.seiff.berge@lomedia.no
– Det er en veldig rar situasjon vi befinner oss i nå. Fienden vår er usynlig, og da er det enda viktigere å ta smittevernet på alvor, sier Lea Baldin da Silva.
Hygiene og avstand
HK-Nytt møter Baldin i Meny-butikken på Skjetten senter tre uker etter at korona-tiltakene har blitt en del av hverdagen. Baldin viser oss rundt i den folketomme butikken der flere hyller er tomme for varer.
TOMME HYLLER: Selv om kundene oppfordres til å ikke hamstre i matbutikken, er det flere varer som blir revet bort fra hyllene så fort de kommer inn.
Ylva Seiff Berge
Både dopapir, bakervarer og spesielt tørrgjær er noe som forsvinner ut av hyllene med en gang det kommer inn, forteller hun. Etter en rask omvisning i butikken er det på med plasthansker. Det er tid for å desinfisere kassa.
Medlemmene strømmer til historisk stort HK under koronakrisa
– Vi har satt opp en Antibac-stasjon ved inngangen av butikken så kundene kan benytte sprayene før de går inn. Vi har fått på plass pleksiglass, og så vasker vi alle overflater én gang i timen med Antibac og oppfordrer kundene til å holde god avstand til oss og hverandre, sier Lea Baldin.
Én meter gjør mye
Baldin forteller at det i begynnelsen av koronakrisa var mye usikkerhet rundt å jobbe i matbutikk. De ansatte var skeptiske og følte seg utrygge når det kom kunder med masker for å handle, fordi det ikke var innført ordentlige rutiner.
Amedia permitterer annonseselgere
Nå er rutinene på plass, og på den nye uniformsskjorta står det skrevet med blokkbokstaver «Én meter gjør mye – takk for at du holder avstand».
SMITTEVERN: ¬ – Vi ser at de fleste kundene tar hensyn til reglene vi har i butikken og er flinke til å holde avstand til hverandre og oss, sier Lea Baldin.
Ylva Seiff Berge
– Vi føler at vi blir tatt vare på. Vi opplever også at folk er flinke til å følge reglene stort sett. Hvis kundene står tett i tett sier vi at de må ta hensyn og holde avstand, og det gjør folk, sier butikkmedarbeideren.
Tar vare på hverandre
Baldin legger vekt på at det mest utfordrende med å jobbe i butikk nå er at man ikke vet hvem som kommer inn i butikken. Hun håper at alle dem som skal være i karantene holder seg hjemme. Likevel er det også positive sider med situasjonen som den er nå, synes hun.
Kronprins Haakon ringte butikkansatte og takket for innsatsen
– Jeg tror at denne situasjonen bringer oss mer sammen her på butikken. Vi snakker mer sammen på jobb og tar på en måte mer vare på hverandre, sier hun.
Redd for å ta med smitte hjem
Etter jobb er det viktig for Baldin å ikke ta med seg smitte hjem til barna og mannen sin. Både hun og mannen jobber fulltid, og med tre «permitterte» skolebarn hjemme er det utfordrende dager.
– Når jeg kommer hjem går jeg rett på badet og vasker klærne mine og tar meg en dusj, før jeg klemmer barna mine, forteller Baldin.
Flere saker
Brian Cliff Olguin
Siw gikk i luksusfellen
Alma lurte på hvorfor hun ble deprimert hver måned, uten noen grunn. Da hun fikk vite om PMS, begynte bitene begynte å falle på plass.
Maud Lervik
Alma (24) jobber ikke når hun har sterk PMS
Jan Kåre Ness
Nå er Kiwi-ansatte Joakim (29) sikret flere hundretusener mer i pensjon
Karl Johan. Illustrasjonsfoto.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre-byrådet vil ha søndagsåpent i Oslo. Dårlig utreda «makkverk», mener Ap
Gratis julebord er ingen selvfølge. Er du blant dem som slipper å punge ut?
Colourbox
Får du julebordet dekket? Det er ikke en selvfølge
Sammen med sine kolleger står Inger Marie Hagen ved OsloMet bak Medbestemmelsesbarometeret. Den viser at mer enn hver femte arbeidstaker gir uttrykk for misnøye med ledelsen.
Kasper Holgersen