André Kjernsli

Bonus

Ikea-ansatte i Oslo og Asker får ikke bonus: – En hån mot de ansatte, sier tillitsvalgt

Halvparten av de ansatte i den svenske møbel- og interiørkjeden får bonus. Resten gjør det ikke.
09.12.2022
09.12.2022 15:24

katharina@lomedia.no

Hver desember kan Ikea-ansatte få opptil halvannen månedslønn i bonus, men bare om de oppnår visse salgsmål. I år – som i fjor – fikk ikke ansatte ved varehusene på Slependen og Furuset, som også inkluderer Oslo Planning Studio i Oslo sentrum, bonus.

– Jeg er skuffet. Det heter tross alt One Ikea Bonus, men likevel får ikke alle ansatte bonus, sier tillitsvalgt Elisabet Lande ved Ikea Slependen til HK-Nytt.

Lande snakker på vegne av de 200 medlemmene i Handel og Kontor (HK) ved varehuset i Asker. Til sammen er det nesten 1.200 ansatte ved Ikea Slependen og Furuset. Men 500 flere – totalt 1.700 av 3.300 medarbeidere i Ikea – oppnådde ikke bonus i år.

Det er fordi man må ha jobbet i minst 180 dager i forretningsåret, som varer fra 1. september i 2021 og et år fram i tid, samt faktisk være ansatt den 31. august 2022 for å kvalifisere til bonusordningen.

– At de ansatte ved Slependen, Furuset og Oslo Planning Studio ikke får bonus er en hån mot oss, sier Lande.

Urealistiske bonusmål

Arbeidstakere ved sju av ni enheter i Ikea vil få utbetalt bonus med desember-lønna i år. Det tilsvarer 1.600 ansatte. Hvor mye penger det utgjør, kommer an på om visse mål oppnås, blant annet salgsresultat.

Ikea Leangen og Ringsaker klarte målene. Dermed får de ansatte maks bonusutbetaling som tilsvarer halvannen månedslønn.

Elisabet Lande og kollegene ved Ikea Furuset og Slependen går glipp av halvannen månedslønn.

Ikke alle er like heldige.

– Dette er virkelig ikke rettferdig, sier Lande.

– Jeg har fått tilbakemeldinger fra flere medlemmer som mener at målene for å oppnå bonus er urealistiske, sier hun.

Den tillitsvalgte viser til at ansatte ved Ikea Slependen og Furuset arbeidet hardt selv om omikron-varianten rammet Oslo-området i fjor høst og på starten av 2022. Pandemien førte også til produksjons- og leveringsproblemer.

– Ledelsen visste hvor lei oss vi var for at vi ikke fikk bonus i fjor etter å ha stått på under pandemien, sier hun.

Ikea forstår skuffelsen

HR-direktør Monica Bogstad i Ikea mener at målene for å oppnå bonus er realistiske.

– Målene settes ut ifra de ambisjonene og planene vi har og følger globale Ikea-retningslinjer. Målene som ble satt for Oslo-varehusene ble satt på lik linje med øvrige varehus. Vi mener målene er realistiske, men dessverre nådde ikke Oslo-varehusene kravene for bonusutbetaling i år, skriver Bogstad til HK-Nytt.

HR-direktøren forstår at medarbeidere er skuffet.

– Oslo-kunder har generelt levd under strengere restriksjoner enn andre deler av landet. Dette ble forlenget da omikron-bølgen rammet oss i desember 2021 og inn i 2022. Denne realiteten har utfordret våre resultater i Oslo-markedet, skriver HR-direktøren.

HK-lederen misliker bonus: Her forklarer han hvorfor

Mye lest: Norli deler ut bonus til ansatte, men tillitsvalgte Camilla vil ha mer i lønn

Valgte tariffavtale: Elkjøp-ansatte Lars valgte bort 100.000 kroner i bonus

09.12.2022