DELES I TRE: Når HK samles til landsmøte i januar, kan det bli på tre ulike steder. Her er HK-leder Christopher Beckham under landsmøtet i 2016.

Martin Guttormsen Slørdal

HK vurderer å holde landsmøtet på tre steder – samtidig

Handel og Kontor frykter at det planlagte landsmøtet ryker på grunn av koronarestriksjonene. Nå legger forbundet alternative planer.
03.09.2020
03.09.2020 13:49

Etter planen skulle Handel og Kontors landsmøte gå av stabelen i september. Så kom koronaen. HK bestemte seg for å flytte møtet til januar 2021, i håp om at restriksjonene ville bli lettet. Av smittevernhensyn er det ikke lov til å ha flere enn 200 mennesker på samme arrangement. Et HK-landsmøte har 250 delegater, i tillegg jobber mange HK-ansatte med å avvikle landsmøtet, og det er tradisjonelt mange gjester både fra inn- og utland til stede. Så hva skal de gjøre?

LES OGSÅ: – Våre medlemmer er klare til streik, sier HK-lederen

Heldigitalt møte er uaktuelt

HK-ledelsen frykter at koronarestriksjonene heller ikke vil bli lettet på innen januar. Derfor har de vurdert andre løsninger.

Å avlyse landsmøtet er ikke et aktuelt alternativ. Det er heller ikke et heldigitalt landsmøte, opplyser forbundsleder Christopher Beckham.

– Det er helt uaktuelt. Det vil virke drepende på demokratiet. Vi vet av erfaring at det blir lite debatt i digitale møter, og det som preger våre landsmøter er nettopp debatt, sier han til HK-Nytt.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Tre ulike steder

Nylig lanserte HK-ledelsen en alternativ løsning for forbundsstyret: At landsmøtet avholdes i januar som planlagt, men at delegatene spres på tre ulike konferansesaler i østlandsområdet, hvorav den ene blir som planlagt på Oslo Kongressenter i Folkets Hus. Med direkte videooverføring mellom de tre stedene skal delegatene kunne gjennomføre møtet. Hver konferansesal vil ha en egen talerstol, mens de som leder møtet vil holde til i Folkets Hus. Og når blant annet redaksjonskomiteer og valgkomité har behov for å møtes, kan de få det til fysisk. Og gjestelista vil bli kraftig barbert.

– Dette er det minst risikofylte alternativet, sier Christopher Beckham.

Han er opptatt av at landsmøtet ikke skal utsettes en gang til, men gjennomføres i januar. For HK har nok å drive med utover våren, som tariffoppgjør og LO-kongress, påpeker han.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Må avholde landsmøtet

Forbundsstyret har diskutert saken, men har ennå ikke tatt en beslutning. HK skal undersøke og forsikre seg om at et tredelt landsmøte lar seg gjennomføre praktisk og teknisk før et vedtak eventuelt fattes.

– Vi få avholdt landsmøtet i januar, sier Christopher Beckham.

LES OGSÅ: HK-ledere kan få maks tolv år på toppen

LES OGSÅ: Det blir kamp om ledervervet i HK – Bjørn Mietinen vil bli forbundsleder

LES OGSÅ: Fawsi Adem vil inn HK-ledelsen: – Medlemmer med minoritetsbakgrunn har ingen å se opp til

LES OGSÅ: Lederkampen utvides i HK: Lena Reitan foreslås som nestleder