GLAD:- Dette trengte vi, sier Amir Mayani, leder i Fagforening for luftfart og reiseliv om at dagpenger på feriepenger blir videreført i 2022.

Flyplassansatte gleder seg over feriepenger på dagpenger

– Stor jubel – vi er i gledesrus. Det sier Amir Mayani, leder i HKs Fagforening for luftfart og reiseliv.
30.11.2021
30.11.2021 10:09

– Dette trengte vi, sier Amir Mayani til HK-Nytt etter at det ble kjent at Arbeiderpartiet og Senterpartiet har blitt enige med SV om statsbudsjettet for 2022.

LES OGSÅ: Det blir likevel feriepenger på dagpenger for arbeidsløse og permitterte

Da Solberg-regjeringen la fram sitt forslag til statsbudsjett tidligere i høst, var det knepet inn på feriepenger på dagpenger. Langt færre av dem som har vært permittert i 2021 ville få feriepenger på dagpengene fra Nav i 2022. Det gjorde at mange ble bekymret for hvordan de skulle klare seg uten inntekt gjennom neste års sommerferie.

Derfor var det store forventninger til at Støre-regjeringen skulle sørge for mer penger til formålet da de skulle legge fram en såkalt tilleggsproposisjon til statsbudsjettet. Skuffelsen var derfor stor da feriepenger på dagpenger ikke var en del av forslaget. Fagbevegelsen har krevd at dette ble ordnet opp i. Stor var derfor gleden mandag ettermiddag blant mange da nyheten kom om at dette var løst i forhandlingene med SV.

LES OGSÅ: Arbeiderpartiet må finne fram feriepenger til de arbeidsløse, krever HK-lederen

Handler om mer enn kos og moro

For ferie og feriepenger er viktig, understreker Amir Mayani, som er tillitsvalgt for 1.500 HK-medlemmer i bakkeselskapene på flyplassene og i reisebyrå i hele landet. Mer enn 1.000 av dem har vært permittert, mange fra mars 2020 og fram til sommeren 2021.

– Ferie er en vernesak, det handler ikke bare om kos og moro. Etter å ha jobbet i et år, er man sliten både psykisk og fysisk og har behov for å koble ut og lade opp. Når man er permittert, er man psykisk utsatt, og har behov for det samme. Hvis man ikke har råd til å ta ferie, men må jobbe i ett strekk, går det ut over helsa, sier han.

Nye bekymringer

Amir Mayani forteller at de ansatte i luftfarten er bekymret for framtida. De frykter at det blir innført nye reiserestriksjoner.

– Hva skjer nå? Nå er blødningen stoppet, men kommer det flere stikk? Det kan bli nye permitteringer og oppsigelser, sier Mayani.

Flere hundre ansatte i luftfarten har blitt sagt opp som en følge av koronapandemien.

LES MER: Hva er feriepenger på dagpenger?

30.11.2021
30.11.2021 10:09