Brian Cliff Olguin

Feriepenger på dagpenger:

Arbeiderpartiet må finne fram feriepenger til de arbeidsløse, krever HK-lederen

Arbeiderpartiet har hovedansvaret for at de arbeidsløse får feriepenger neste år, mener HK-leder Christopher Beckham.
18.11.2021
18.11.2021 11:18

aslak@lomedia.no

frifagbevegelse@lomedia.no

Det var stor skuffelse i fagbevegelsen da Støre-regjeringa ikke ville gi feriepenger til de arbeidsløse neste år. Dette var et sentralt løfte fra Arbeiderpartiet før valget.

Skuffelsen ble enda større da SV mandag meldte at partiet ikke vil prioritere dagpenger til de arbeidsløse. Nå plasserer HK-leder Christopher Beckham hovedansvaret hos Arbeiderpartiet:

– Når Ap lover å innfri løftet om feriepengetillegget for ledige og permitterte i sin 100-dagersplan, har jeg også forventninger om at de gjør det. Det er Aps ansvar å opprettholde dette løftet. Jeg forutsetter at pengene til denne ordningen kommer på plass nå, sier Beckham til FriFagbevegelse.

Beckham leder et forbund der mer enn hvert fjerde medlem var uten jobb i en periode under koronaen. Hans medlemmer vil derfor rammes økonomisk når det ikke blir feriepenger for de som var uten jobb.

Kommentar: «Et uverdig politisk spill om arbeidsledige»

Hvem har ansvaret?

Koronaviruset førte til den høyeste arbeidsløsheten etter andre verdenskrig. De fleste har kommet i jobb igjen nå, men de som har vært arbeidsløs eller permittert, får en økonomisk utfordring kommende sommer.

Hvis de skal ha ferie, får de lite eller ingen ting å leve av når de tar fri. Da blir det lite ferie, men også lite penger til huslån, mat og strøm.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik uttrykte skuffelse over at regjeringa ikke har funnet penger til feriepenger for de permitterte og arbeidsløse. Hun håpet at SV og stortingsflertallet sammen kunne rette opp i dette.

HK-leder Beckham har derimot forståelse for at SV ikke kan prioritere å kjempe for saker regjeringen har lovet, men ikke funnet plass til i budsjettforhandlingene på Stortinget.

Beckham understreker likevel at hele venstresiden har et ansvar for å sørge for at de permitterte og ledige får feriepenger.

– Jeg forventer at Ap tar ansvar og innfrir løftet de har gitt blant annet til HKs medlemmer. Partiet har lovet å innføre feriepenger på dagpenger, både i regjeringsplattformen og i sine 100 dagers løfter. Derfor må Ap og Sp prioritere dette og finne penger til denne ordningen i budsjettforhandlingene med SV, sier han.

Nytt forslag: Rødt vil ha feriepenger på dagpenger permanent

Mange var ledige

Beckham forteller at 27 prosent av forbundets medlemmer har vært permittert under pandemien. Mange har også vært permittert opp til tre ganger. Flere av medlemmene er blitt ledige.

HK er LOs tredje største forbund med 78.000 medlemmer og har den største medlemsgruppa i varehandelen.

– Det koster over 1 milliard kroner å innføre feriepenger på dagpenger, men for de ledige og permitterte betyr det enda mer. Dette er et målrettet tiltak. Å få dette tillegget vil bety at de som har vært ledige eller permitterte kan unne seg en ferie og gi barna litt ekstra, sier HK-lederen.

Sinne: Fagbevegelsen raser over regjeringens feriepenge-grep

Kamp mot ulikhet

Før valget gjorde LO kampen mot ulikhet til sin viktigste sak. Neste sommer vil bare de som har hatt jobb gjennom pandemien få feriepenger. De arbeidsløse vil ikke få feriepenger. Det opprører Beckham.

– Jeg var sikker på at de som har vært ledige og permitterte skulle få noe å glede seg over etter et helsvart år. Derfor ble også skuffelsen så stor. Mange av HKs medlemmer er blant de som har stått på mest under denne pandemien, mener Beckham.

– Vi får aldri redusert ulikhetene dersom partiene på venstresiden ikke prioriterer det. Derfor mener jeg feriepenger på dagpenger er en god begynnelse. Dette kommer Støre-regjeringen og hele venstresiden til å bli målt på etter denne stortingsperioden, understreker Christopher Beckham.

Mye lest: 600.000 flere nordmenn får skatteøkning hvis SV får det som de vil

Forhandlingene fortsetter

SV sitter nå i forhandlinger med regjeringspartiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet.

Partiene har så langt vært tilbakeholdne med å gi kommentarer om hva som skjer under forhandlingene.

Arbeidsminister Hadia Tajik ga forrige uke forsikringer om at Arbeiderpartiet ikke har glemt løftet om feriepenger på dagpenger. Men hun kan ikke innfri løftet i dette budsjettet og vil heller ikke garantere at løftet blir innfridd i revidert nasjonalbudsjett i mai.

Etter planen skal SV, Arbeiderpartiet og Senterpartiet være ferdige med forhandlingene om budsjettet 22. november, men fristen kan bli skjøvet.

18.11.2021
18.11.2021 11:18