IKKE VIRKES SAK: Avtaler om full lønn under sykdom må gjøres lokalt, mener Torgeir Kroken, leder i Virkes tariffavdeling.

Butikkansatte i Coop har ikke rett til full lønn under sykdom, mener Virke

Tariffavtalen gjelder forskuttering av sykepenger, ikke full lønn under sykdom, sier Torgeir Kroken, leder i Virkes tariffavdeling.
22.02.2021
22.02.2021 09:04

Hovedtillitsvalgte i fire samvirkelag krever at alle ansatte må få de samme rettighetene når de er syke. I dag får ledere, kontoransatte og lagerarbeidere i Coop full lønn under sykdom, mens butikkansatte ikke får det, hevder de. Det synes de tillitsvalgte er urettferdig. Alle fire har stilt kravet i forhandlinger med sine samvirkelag, men fått nei. Nå har de bedt HK ta saken videre.

Forbundet vurderer saken.

– Vi har fått inn en del protokoller om handler om sykelønn og forskjellsbehandling. Nå skal vi ta en diskusjon i administrasjonen og ledelsen. Etter den runden, skal vi konkludere hva vi skal gjøre videre, sier HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Her er intervjuet med de fire tillitsvalgte: Coop-tillitsvalgte reagerer på klasseskille – krever full lønn under sykdom

Avventer utspill fra HK

Det stiller Torgeir Kroken, leder i Virkes tariffavdeling, seg avventende til. Samvirkelagene er medlemmer i denne arbeidsgiverorganisasjonen.

– Da får vi se hva HK gjør. Vi opplever at bestemmelsen som ble tatt inn i siste års oppgjør er tydelig, og hvis det er noen uklarheter rundt dette, tar vi i disse i de fora det hører hjemme, ikke i media, sier han til HK-Nytt.

– I tariffavtalene har vi bestemmelser om forskuttering av sykepenger. Skal det lages avtaler om full lønn under sykdom, må de gjøres lokalt. Hva som foregår mellom lokale parter legger ikke Virke seg opp. Meg bekjent er det ingen praktisert forskjellsbehandling i våre medlemsbedrifter, og vi har ikke fått tilbakemeldinger fra noen forbund om det, sier han.

Les også: Derfor skal lavtlønte løftes, også i krisetider: – Kjempeviktig for å utjevne forskjellene

Bare forskuttering?

I tariffoppgjøret i høst stilte HK krav om nettopp full lønn under sykdom. Det fikk de ikke gjennomslag for. I stedet ble HK enige med Virke om den samme formuleringen som Fellesforbundet og Norsk Industri ble enige om: «HK og Virke vil anbefale lokale parter å gjennomgå grunnlaget for forskuttering av sykepenger der dette ikke gjøres. Bedriftene har ikke adgang til å forskjellsbehandle arbeidstakere i bedriften hva gjelder forskuttering av sykepenger».

Spørsmålet er om dette også vil gjelde de andre elementene i det som kalles full lønn under sykdom (se faktaboks). De fire Coop-tillitsvalgte mener noe annet er urettferdig.

Les også: Hemmeligholdt avtale gir ledere, kontoransatte og lageransatte i Coop Norge full lønn under sykdom

Dette er full lønn under sykdom:

Full lønn under sykdom innebærer flere ting:

• Bedriftene fortsetter å betale lønn til sykmeldte, og får selv refundert penger fra Nav, slik at den sykmeldte slipper å gjøre det. Dette kalles forskuttering av sykepenger.

• Bedriftene utbetaler feriepenger også etter 48 dagers sykefravær og foreldrepermisjon. Det får de ikke refundert fra Nav.

• Bedriften betaler sykepenger av lønn over 6G (ca. 600.000 kroner)

22.02.2021
22.02.2021 09:04

Dette er full lønn under sykdom:

Full lønn under sykdom innebærer flere ting:

• Bedriften betaler sykepenger av lønn over 6G (ca. 600.000 kroner)