STEM!: – Det nytter ikke å sitte i sofaen på valgdagen om du vil ha en ny regjering, sier HK-leder Christopher Beckham.

Ylva Seiff Berge

– Bruk stemmeretten, oppfordrer HK-lederen

HK-leder Christopher Beckham oppfordrer medlemmene til å stemme i stortingsvalget for å få en ny regjering.
13.09.2021
13.09.2021 10:11

Også Handel og Kontor er opptatt av stortingsvalget. Forbundet vil ha «en Arbeiderpartiledet rødgrønn regjering med et sterkt SV». Det vedtok HK representantskap i mai.

– Kampen mot ulikhet har vist seg å bli den viktigste saken i valgkampen. Det dreier seg om retten til heltid, om en ny boligpolitikk, pensjon og arbeidstakerrettigheter. Vi må ha en regjering som vil lytte til fagbevegelsen, understreker HK-leder Christopher Beckham.

Les også: Søndagsåpne butikker: Dette mener partiene

Heltid og midlertidige ansettelser

Forbundslederen har vært ute og besøkt HK-medlemmer og tillitsvalgte på arbeidsplasser flere steder i landet i løpet av valgkampen. Han forteller om møter med deltidsansatte som konstant går med mobiltelefonen i hånda og venter på spørsmål om å ta ledige vakter. Nå setter han sin lit til Arbeiderpartiets løfte om å lovfeste retten til heltid.

– En slik lovendring innebærer at heltid skal være normen. Arbeidsgivere må bevise at de har behov for deltidsansatte, sier Beckham.

Han mener at dette vil være viktig for mange HK-medlemmer. Beckham peker også på at det er viktig å fjerne muligheten til å ansette folk i midlertidige stillinger uten et særskilt grunnlag for det. Det har de rødgrønne partiene sagt at de vil gjøre.

Les også: Shahbaz har jobbet deltid i 13 år. Nå håper han at en lovendring kan gi ham full stilling

Sosial boligpolitikk

Beckham setter disse to lovendringene i sammenheng med boligpolitikken. For det er knapt mulig å kjøpe seg bolig som deltidsansatt eller midlertidig ansatt. Enkelt er det for øvrig heller ikke for folk med hele stillinger.

– Folk uten de høyeste lønningene må også ha mulighet til å komme seg inn på boligmarkedet, påpeker han.

HK-lederen etterlyser en sosial boligpolitikk, og mener Husbanken bør spille en nøkkelrolle i den.

– Det må jobbes for å få til en tredje boligsektor, hvor det går an å leie og samtidig spare til å kjøpe egen bolig, sier han.

I tillegg kan kravet til egenkapital senkes, og rentefradraget for boliglån forbeholdes primærboliger. Slik blir det mindre gunstig å kjøpe sekundærbolig, og prisene vil gå ned, skisserer han.

– Det finnes mange muligheter hvis politikerne vil. Vi trenger en regjering som setter boligpolitikk på dagsordenen.

Les også: Ap vil lovfeste retten til hel stilling i løpet av sine første 100 dager i regjering

Avtalefestet pensjon

Statsminister Erna Solberg har avvist at dagens regjering vil bidra mer enn i dag til en reformert avtalefestet pensjon (AFP). For HK-lederen er det nok et argument for å stemme på de rødgrønne partiene som vil øke statens bidrag til ordningen.

– Dette er en av de viktigste sakene for medlemmene våre. AFP’en må utvides for at flere kan ta del i den, gjennom at alle år som ansatt i en bedrift med tariffavtale teller når pensjonen skal fastsettes. For at vi skal få plass en ny AFP, må vi ha et regjeringsskifte, sier Beckham.

– De som ønsker forandring, må gå til valgurnene, oppfordrer han.

Les også: Tobias (25) er spent på om det blir Stortinget eller Kiwi

Les også: Andreas jobbet på bensinstasjon i tre år. Nå vil han inn på Stortinget

13.09.2021
13.09.2021 10:11