VIL SNU BEVISBYRDEN: Tidligere HK-leder Trine Lise Sundnes (i rødt) lover at en Ap-regjering vil foreslå å lovfeste retten til heltid. Her sammen med HK-tillitsvalgt Jorunn Martinsen, Ap-nestleder Hadia Tajik og HK-tillitsvalgt Kathleen Rodriguez.

Jan-Erik Østlie

Ap vil lovfeste retten til hel stilling i løpet av sine første 100 dager i regjering

Trine Lise Sundnes stilte krav om å få lovfestet retten til hel stilling da hun var leder i Handel og Kontor. Nå vil hun innfri kravet på Stortinget.
16.08.2021
16.08.2021 13:20

Mange ansatte i varehandelen jobber deltid, men ønsker seg fulle stillinger. HK har i mange år jobbet for å lovfeste retten til hele stillinger. Det var en sak Trine Lise Sundnes frontet da hun var leder i forbundet, fram til 1. april i fjor. Nå er hun på vei inn på Stortinget, som Oslo Arbeiderpartis fjerdekandidat i stortingsvalget. Å få lovfestet retten til heltid er en prioritert oppgave, og vil komme som et forslag i løpet av de første hundre dagene Ap er i regjering, lover Sundnes.

Alle meningsmålinger tyder på at det blir et regjeringsskifte etter valget i september.

Les også: Fagorganiserte Elkjøp-ansatte får ikke månedsbonus

Vil snu bevisbyrden

I dag kan arbeidstakere kreve høyere stilling i tråd med det de kan dokumentere at de faktisk har jobbet de siste tolv månedene. Arbeiderpartiet vil foreslå å snu bevisbyrden.

– Arbeidsgivere må dokumentere behovet for deltid, sier Trine Lise Sundnes.

I tillegg vil Ap gjeninnføre den såkalte kollektive søksmålsretten. Det betyr at fagforeninger kan stille krav om for eksempel hele stillinger på vegne av sine medlemmer, slik at arbeidstakere slipper å gjøre det selv.

– Dette er et verdivalg. Arbeidstakernes behov for hele stillinger må veie tyngre enn arbeidsgivernes behov for fleksibilitet, sier Sundnes.

Fredag ettermiddag besøkte Sundnes og Ap-nestleder Hadia Tajik Coop Mega på Storo-senteret i Oslo. Jorunn Martinsen og Kathleen Rodriguez, HK-tillitsvalgte i butikken, applauderer forslaget.

Les også: Disse partiene vil gjøre det billigere å være fagorganisert

Glade for forslaget

– Det hadde gjort det veldig mye enklere. Da kan ikke arbeidsgiverne bare si at de trenger flere deltidsansatte, sier Martinsen, som også er hovedtillitsvalgt i Norsk Butikkdrift, som driver mange Coop-butikker.

Hun og Rodriguez har lenge jobbet målrettet for at de ansatte skal få høyere stillinger. Hver gang vaktlistene legges om, jobber de for å få fordelt ledige timer til de ansatte, i stedet for at butikken ansetter flere nye på deltid.

– Vi må sørge for at de som vil ha mer arbeid får det først. Arbeidsgiverne i denne bransjen ønsker seg som regel flest mulig hoder, sier Martinsen.

Hun mener at årsaken til det er at det framstår som billigere. For ansatte som jobber mindre enn 15 timer i uka har ikke krav på å gå opp i lønnstrinn hvert år, forklarer Martinsen. Dessuten slipper arbeidsgiverne å betale overtidstillegg til deltidsansatte som jobber utover stillingen sin. Men en slik tankegang er kortsiktig, mener hun, og peker på utgiftene til rekruttering og opplæring.

– Det er lønnsomt med kompetente folk i hele stillinger, sier Martinsen.

Les også: Skal flere få ekstrapensjonen AFP? Les hva partiene på Stortinget mener

Heltid som norm

Hadia Tadjik, nestleder i Ap, mener en lovendring vil tvinge arbeidsgiverne som er vant til å ha mange deltidsansatte til å tenke annerledes.

– Vi kan ikke vedta en kulturendring. Det vi kan vedta er å tvinge fram en ny måte å tenke på. Mange steder har de bare gjort som de alltid har gjort. Med et slikt vedtak, vil det være enklere. Heltid skal være normen, alt annet må grunngis, sier hun.

– Får vi gjennomført dette, får vi lovfesta retten til heltid. Det er et gammelt HK-krav, sier Trine Lise Sundnes.

– Retten til heltid er viktig slik at man kan forsørge seg selv. Og for damer er det ekstra viktig, slik at man slipper å være avhengig av mannen sin.

Kathleen Rodriguez nikker.

– It's still a mans world, sier hun.

Les også: H&M ba småbarnsmor gå fra heltid til deltid

16.08.2021
16.08.2021 13:20