FORBANNA: HK-leder Christopher Beckham reagerer kraftig på at byrådsleder Raymond Johansen vil at dagligvarebutikkene skal holde åpent på helligdagene i påska.

Erlend Angelo

Raymond Johansen vil åpne dagligvarebutikkene i påska. Det får HK-lederen til å rase: – De ansatte er slitne og trenger fri

Byrådslederen i Oslo mener åpne dagligvarebutikker i påska er et godt smitteverntiltak. – Helt uaktuelt, sier HK-lederen.
03.04.2020
03.04.2020 11:00

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) vil holde dagligvarebutikkene i Oslo åpne i de fire helligdagene i påska.

– Det er ikke snakk om hele dagen, eller nødvendigvis hver dag, men det er med tanke på smittevernhensyn at vi ønsker dette, sier Johansen til nettavisa Børsen.

– Vi vurderer å sende en søknad til Fylkesmannen om at butikker og apotek kan få holde åpent de røde dagene, sier han.

Det må nemlig gis et unntak fra Lov om helligdager om det skal la seg gjøre.

Kronprins Haakon ringte butikkansatte og takket for innsatsen

– Forslaget gjør meg rasende

Byrådslederens ønsker får konstituert HK-leder Christopher Beckham til å rase.

– Dette er helt uaktuelt, forslaget gjør meg rasende. De ansatte i dagligvarebransjen har stått i frontlinjen hver eneste dag, og har utsatt seg selv og sine nærmeste for smitte. Jeg har snakket med tillitsvalgte rundt om i bransjen som sier at de ansatte er slitne, redde og har behov for å hvile ut etter en krevende periode. Får de ikke det, er det ikke sikkert at de er i stand til å komme på jobb etter påske, sier han til HK-Nytt.

Beckham tar det ikke nådig opp at det er Arbeiderpartiets byrådsleder som vil at de ansatte skal jobbe på helligdagene.

– Det er arbeiderklassen i Oslo som har stemt ham fram, og det er arbeiderklassen han mener skal jobbe i påsken. Men vi skal sette en stopper for dette krumspringet, de ansatte må hvile og få være sammen med familiene sine, sier Beckham.

Amedia permitterer annonseselgere

Hører ikke på råd

Til Børsen sier byrådsleder Raymond Johansen at det er viktig å snakke med de ansattes organisasjoner om dette, og at han forstår at mange som jobber i butikker er slitne. Christopher Beckham bekrefter at han ble kontaktet av representanter for byrådet torsdag.

– Det var redelig, men de har ikke hørt på rådet de har fått av oss om å la dette være, sier han.

HK-lederen har vært i kontakt med barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad.

– Jeg setter lit til at Ropstad forstår vår bekymring, sier han.

Gardermoen-ansatt: – Det er litt spøkelseslandsby her nå

Ropstad mener ansatte må få hvile

Og statsråd Ropstad, som har siste ord i denne saken, gir ikke en tommel opp for byrådslederens ønske, ifølge Børsen.

– Det er ikke opplagt at lengre åpningstider er et godt smitteverntiltak. Vi har heller ikke fått noen signaler om dette fra dagligvarebransjen, sier han til Børsen.

Også han mener de ansatte i dagligvarebutikkene fortjener noen fridager etter en hektisk periode med smitteverntiltak i butikkene.

– Det må også være tid til at de ansatte får hvile, og til renhold, rydding, etterfylling av varer og lignende som det blir mindre tid til ellers. De fleste byer og tettsteder har god dekning av dagligvarebutikker. Derfor vil folk kunne handle inn i løpet av ordinære åpningstider selv om det kommer to helligdager på rad, mener Ropstad.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Ber kundene planlegge påskehandel

Dagligvarebransjen har i flere dager bedt alle kunder om å planlegge påskehandelen i god tid, slik at det ikke blir fulle butikker de siste dagene før påske. HK-leder Beckham oppfordrer til det samme.

– Jeg håper at kundene vil spre handelen og bidra til at det ikke blir kaos i butikkene, sier Beckham.

Virke, som organiserer bedriftene i dagligvarehandelen, er heller ikke positive til utvidede åpningstider i den kommende høytiden, selv om handelen kommer til å være annerledes i år.

– Dels får vi ikke den store utfartshandelen, som vanligvis skjer når folk gjør seg klare til å reise på hytta. I tillegg jobber mange hjemmefra. Derfor anbefaler vi kundene å planlegge påskehandelen godt, inklusiv til dagene før påske. Det gjør det lettere å sikre at kundene ikke står for tett i dagligvarebutikkene, sier Ingvill Størksen, direktør i Virke dagligvare til Børsen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

03.04.2020