Spekter organiserer blant annet ansatte på Vinmonopolet. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Lønnsoppgjøret 2024

LO Stat krever økt kjøpekraft for 55.000 medlemmer i Spekter-bedrifter

Tirsdag formiddag starter de sentrale forhandlingene for ansatte i helseforetakene, kultursektoren og en rekke statsbedrifter.
09.04.2024
10.04.2024 08:20

anders@lomedia.no

LO Stat krever økt kjøpekraft for de 55.000 LO-medlemmene som jobber i virksomheter med Spekter som arbeidsgiverforening. Blant dem er Handel og Kontors medlemmer i Vinmonopolet.

Spekter har over 250 virksomheter som medlemmer, og organiserer blant annet helseforetakene, kultursektoren, studentsamskipnader, Vy, Posten, Avinor, Vinmonopolet, Norsk Tipping og NRK.

Sentral, felles del

Tirsdag starter de sentrale forhandlingene, som gjelder alle virksomhetene i Spekter-området. Når disse er i havn, starter lokale forhandlinger på de enkelte virksomhetene.

Det som blir avtalt sentralt blir altså et minimum før de forhandler lokalt.

LO Stat leder forhandlingene på vegne av en rekke LO-forbund. Nestleder og forhandlingsleder Lise Olsen har ett klart krav:

– LO Stats viktigste krav i årets lønnsoppgjør er økt kjøpekraft, fastslår hun.

Olsen legger til at dette kravet er i tråd med det Fellesforbundet og Norsk Industri ble enige om i mekling i helgen. Rammen for det oppgjøret tilsier en lønnsvekst på 5,2 prosent i år.

Spekter syns det sentrale tillegget er høyt

Dette resultatet har Spekter-direktør Anne-Kari Bratten kommentert som en troverdig ramme, men hun synes det generelle tillegget, som alle får, er høyt:

– Det er noe overraskende at frontfagspartene for andre år på rad har valgt å avtale så vidt høye tillegg sentralt. Den økonomiske situasjonen og lønnsevnen varierer for tiden mye mellom bransjer og bedrifter, og høye sentrale tillegg kan bli krevende for enkelte bedrifter, sier Bratten i en kommentar på egne hjemmesider.

Lise Olsen og LO Stat har også en advarende pekefinger om at frontfagsrammen gjelder alle ansatte:

– Vi forutsetter videre at den samlede lønnsveksten vi avtaler skal være normgivende for ledere og andre grupper av ansatte, sier hun.

Slik er gangen i Spekter-oppgjøret

Forhandlingene i Spekter-området går over flere etapper. Først forhandler LO Stat og Spekter de sentrale tilleggene, den såkalte A-delen, som gjelder for samtlige virksomheter i Spekter. A-delsforhandlingene danner grunnlaget for tarifforhandlinger på hver enkelt overenskomst (B-del).

B-delen regulerer lønns- og arbeidsvilkår i den enkelte virksomhet. Deretter går oppgjøret tilbake til LO Stat og Spekter (Fase 3). Kommer ikke partene til enighet går lønnsoppgjøret til mekling.

I helseforetakene gjennomføres en egen landsomfattende forhandlingsrunde kalt A2.

Kilde: LO Stat

09.04.2024