UFORUTSIGBART: Med nulltimerskontrakter vet de ansatte ikke når og hvor mye de skal jobbe, eller hvor mye de vil få i lønn.

Martin Slørdal

Coop Hordaland har ansatte på nulltimerskontrakter

Tre ansatte i Coop Hordaland har arbeidskontrakter som ikke sier hvor mye de skal jobbe. HK kaller det slavekontrakter.
19.12.2017

HK-Nytt har snakket med tre butikkansatte i Coop Hordaland. De jobber i samme butikk. Til felles har de også likelydende arbeidskontrakter. I dem står det ikke hvor stor stilling de har. De har heller ingen arbeidstidsavtale som sier når de skal jobbe, slik andre ansatte har. Dermed har de ingen garanti for hvor mye jobb og inntekt de har. Det er ikke i tråd med arbeidsmiljøloven. I den står det at lengde og plassering av den daglige og ukentlige arbeidstid skal være nedfelt i arbeidsavtalen. Det gjør det ikke de tre HK-medlemmenes kontrakter.

FIKK DU MED DEG DENNE?: Utvalg vil tillate alle butikker under 150 kvadratmeter å holde åpent på søndager

Tør ikke stå fram

Ingen av de tre ønsker å stå fram med navn og bilde. De vil heller ikke at HK-Nytt skal røpe hvilken butikk de jobber i. HK-Nytt har kopier av de tre ansattes arbeidskontrakter.

– Jeg vil ikke stå fram med navnet mitt. Det er for at de ikke skal begynne å lage krøll eller si meg opp. Jeg stoler ikke på dem, sier «Ole».

Uforutsigbart

Alle tre HK-medlemmene jobber mye, selv anslår de det til 4-5 dager i uka, på dagtid, kveldstid og lørdager. Det har de gjort i mellom ett og tre år.

De tre har liten forutsigbarhet i arbeidsforholdet. På onsdager får de vite om, og når, de eventuelt skal jobbe uka etter.

– Det er ganske tungvint og tullete. Jeg vet aldri hvor mye eller når jeg skal jobbe. Hvis jeg blir syk, får jeg ikke sykepenger. Det er fordi jeg har en nullprosentkontrakt, forteller «Ole» til HK-Nytt.

– Det er vanskelig å planlegge ting når jeg ikke vet hvordan jeg skal jobbe. Økonomisk er det heller ikke så greit når jeg ikke vet hvor mye jeg har å rutte med hver måned, sier «Astrid».

Kollega «Per» har samme erfaring.

– Det er vanskelig å planlegge ting og få til rutiner. Det har denne jobben satt en stopper for. Jeg vet heller ikke hva jeg får i lønn i slutten av måneden, sukker han.

– Slavekontrakter

Regionkontorleder Jan Sivertsen i HK region Vest er opprørt over at ansatte i Coop Hordaland har nulltimerskontrakter.

– Disse arbeidskontraktene er ikke lovlige, det står ingenting i dem om hvor stor stilling de ansatte har. Med slike kontrakter har de ansatte solgt livet sitt til arbeidsgiveren. Dette er slavekontrakter, tordner han.

Sivertsen hevder at det er flere enn de tre HK-Nytt har snakket med som har at nulltimerskontrakter i Coop Hordaland. I følge ham er dette et gjennomgående problem i samvirkelaget. Det liker han dårlig.

– Jeg er skremt over at Coop, som skal være en av de mest seriøse i varehandelen, opererer med slike kontrakter. Jeg blir provosert over hvordan de behandler folk, sier han til HK-Nytt.

– SLAVEKONTRAKTER: Jan Sivertsen, regionkontorleder i HK Vest er opprørt over at at ansatte i Coop Hordaland har nulltimerskontrakter.

Roy Ervin Solstad

Vil undersøke saken

Erika Orrebakken er hovedtillitsvalgt i Coop Hordaland. Hun har nettopp fått greie på at tre av hennes kolleger i samvirkelaget har såkalte nulltimerskontrakter. Det er hun svært kritisk til.

– De ansatte med slike kontrakter vet ikke hvor mye de skal jobbe eller hvilken inntekt de får. Ingen burde ha slike kontrakter som disse tre, sier hun.

Orrebakken mener at selv ekstrahjelper skal ha en viss stillingsprosent, og at arbeid utover det skal være for å dekke opp for sykdomsforfall hos kolleger.

– Alle skal ha en viss stillingsprosent i arbeidskontraktene sine, sier hun til HK-Nytt.

Orrebakke kjenner ikke til i hvor mange ansatte i Coop Hordaland som har nulltimerskontrakter. Nå vil hun undersøke det.

Coop vil rydde opp

Personalsjef Hjalmar Myklestad i Coop Hordaland mener at Coop Hordaland har ryddige kontrakts- og arbeidsforhold for sine ansatte.

– Målet vårt er å ha en god grunnbemanning der alle ansatte har faste heltids- eller deltidskontrakter med tilhørende arbeidstidsavtaler. Men nullavtaler, som vi kaller det, er en del av hverdagen vår. Ofte er dette skoleelever og studenter som selv ønsker å stå fritt til å regulere arbeidsmengden ut fra sin egen situasjon. De fleste butikkene våre bruker nullkontrakter bare når arbeidet er av midlertidig art, men vi ser at noen butikker bruker slike kontrakter på en måte som ikke er tiltenkt. De som i praksis har en fast turnus skal ikke ha nullavtaler, sier han til HK-Nytt.

Myklestad har ikke full oversikt over omfanget av nullprosentkontrakter i Coop Hordaland.

Nå vil personalsjefen ordne opp.

– Vi skal ta fatt i dette så fort jula er over, og rydde opp i samarbeid med de tillitsvalgte, sier han.

– Er du enig med HKs Jan Sivertsen i at dette er slavekontrakter?

– Det får stå for hans regning. Det kjenner jeg meg ikke igjen i. Jeg registrerer at vi har en ulik virkelighetsoppfatning, sier personalsjefen.

LES OGSÅ: Vikarene på Coop-lageret fikk bonus-hjelp

19.12.2017