ENIGE: Spekter-direktør Anne-Kari Bratten (t.v.) og LO Stats forhandlingsleder Lise Olsen ble enige natt til onsdag.

Ole Palmstrøm

Lønnsoppgjøret

Alle får minst 13.650 kroner i Spekter-området. Se hva de ble enige om

Etter å ha forhandlet hele natta, er det sentrale tillegget satt til nesten 14.000 kroner i Spekter-virksomhetene. Nå skal det forhandles lokalt.
10.04.2024
11.04.2024 20:00

anders@lomedia.no

Alle de over 200.000 ansatte som jobber i Spekter-virksomheter får 13.650 kroner i tillegg på årslønna. Det er klart etter at arbeidsgiverforeningen og arbeidstakerne forhandlet hele tirsdag og til etter klokka 05.00 onsdag morgen.

Disse forhandlingene, som omfatter en lang rekke virksomheter, fra ganske små til veldig store, gjaldt den felles delen av tariffavtalene (A-delen). Spekter-oppgjøret omfatter også Handel og Kontors medlemmer i Vinmonopolet.

Nå skal alle virksomheter forhandle lokalt, så det endelige lønnstillegget blir ikke avgjort før dette er gjort.

Protokollen fra forhandlingene kan leses her.

Følger frontfagsramma

LO Stats forhandlingsleder Lise Olsen sier dette sentrale tillegget er i tråd med frontfaget, og rammen på 5,2 prosent som ble satt der.

– Mange opplever trangere økonomi, og økt kjøpekraft er det viktigste i årets lønnsoppgjør, sier hun, som forhandlet for 55.000 LO-medlemmer i dette oppgjøret.

LO-forbundene som organiserer i Spekter hadde med seg krav om lavlønnstillegg inn i forhandlingene, men det fikk de ikke på sentralt nivå i år. Olsen oppfordrer tillitsvalgte til å prioritere å løfte de lavtlønte i de lokale forhandlingene som følger.

Forhandlingene i natt avklarte også fristene for når de lokale forhandlingene skal være ferdige. Den generelle fristen er 3. mai, med noen unntak:

• Helsesektoren skal ha nye, sentrale forhandlinger med oppstart 2. mai.

• NRK har frist 25. april.

• Kultursektoren i Spekter har frist 8. mai.

• Områdene 10, 1 og 13 (helseforetak og sykehus) avtales senere.

• Vy Buss, som er under Bussbransjeavtalen, har egne frister.

Kompetansereform

LO Stat krevde også at de skal startes et arbeid med en etter- og videreutdanningsreform også i Spekter-området, lik det som ble avtalt i industrien.

Det fikk de igjennom, og i tillegg skal partene jobbe sammen for å finne ordninger som kan sikre god arbeidshelse gjennom hele yrkeslivet.

– Folk må jobbe lenger i årene som kommer, jeg er derfor glad for at Spekter er med på å jobbe med dette, sier Lise Olsen i en pressemelding.

De er også enige om formuleringer om hvordan tillitsvalgte skal involveres i det forventede inntoget av kunstig intelligens på arbeidsplassene.

– Partene er enige om viktigheten av at tillitsvalgte involveres i tråd med hovedavtalens bestemmelser, og hvordan man gjennom de ansattes medvirkning og partssamarbeid mellom ledere og tillitsvalgte kan bidra til gode prosesser, sier Olsen.

Vil sikre ansatte på hjemmekontor

Et annet punkt partene er enige om, er at ansatte på hjemmekontor må sikres bedre. Selv om bruken av hjemmekontor har økt de siste årene, risikerer ansatte fortsatt å ikke få yrkesskadeerstatning om det skjer ulykker hjemme.

– Vi er enig med Spekter om å be Arbeids- og inkluderingsdepartementet å se på bestemmelser om yrkesskadeforsikring for hjemmekontor og fjernarbeid, sier Olsen.

LO Stat mener lovverket må endres slik at hjemmekontor og arbeidsplassen blir likestilt.

Alle enige

Arbeidsgiverne sier seg også fornøyde etter nattens forhandlinger.

– Spekter er fornøyd med å ha kommet til enighet med samtlige hovedorganisasjoner i de innledende sentrale forhandlingene, sier administrerende direktør Anne-Kari Bratten.

Ønsket slitertillegg

Norsk Tjenestemannslag (NTL) sier i en første kommentar at de er fornøyde med et generelt tillegg som tilsvarer det som ble gitt i frontfaget.

– Spekter ville ikke imøtekomme vårt krav om lavlønnstillegg i den sentrale A-delen, det er vi er skuffa over. Vi har en del lavlønnede i de ulike Spekterområdene som virkelig hadde trengt dette ekstra lønnsløftet, uansett var økt kjøpekraft det viktigste for oss i dette oppgjøret, sier nestleder Pål Kjærstad i NTL.

Han trekker fram formuleringene om hjemmekontor/fjernarbeid som noe NTL er fornøyd med.

– Nå skal det forhandles videre i virksomhetene om både lønn og andre vilkår som er viktig, og vi håper på gode resultater for våre medlemmer, sier han.

10.04.2024
11.04.2024 20:00