IKKE SLIK: – En potensiell tyv skal ikke møtes på denne måten, forklarer kursholder Ole-Petter Hansen. Vær vennlig, og hold blikkontakt, er rådet hans.

Brian Cliff Olguin

– Ikke spill helt, gjør som raneren sier

Ingen jobb i verden er verdt å risikere livet sitt for. Det var ett av budskapene butikk­ansatte fikk under et ran- og konflikthåndteringskurs i regi av Buskerud HK.
26.03.2024
27.03.2024 09:23

brian@lomedia.no

Hva skal butikkansatte gjøre når de blir utsatt for trakassering og ran? Det var spørsmålet som skulle besvares da Buskerud Handel og Kontor for første gang inviterte medlemmer på kurs om dette i fjor høst og nå i februar.

– Det er særlig ansatte på bensinstasjonene som har etterlyst et slikt kurs, sier Merete Brenden.

Hun er nestleder i fagforeningen og har vært ansvarlig for dette kurset.

Blant de elleve frammøte er det folk som jobber i dagligvarebutikk, bokhandel, klesbutikker og bensinstasjoner.

Sikkerhetskonsulent og kursholder Ole-Petter Hansen har en klar oppfordring til alle når det kommer til trakassering.

– Dere skal ikke akseptere verken rasisme eller seksuell trakassering. Meld ifra til leder eller verneombud, sier han til deltakerne.

Leste du denne?: Circle K-ansatte blir utskjelt, truet og trakassert av kunder

Økende problem

– Hvor mange har opplevd tyveri på jobben, spør kursholderen.

Så å si alle hender går i været.

– Seinest i dag fersket jeg noen i prøverommet, kommer det fra en i salen.

Hun har erfart at alle typer mennesker stjeler og får støtte av sikkerhetskonsulenten.

– Jeg tok en gang en 89 år gammel dame med lommene fulle av pålegg. Emballasjen hadde hun lagt igjen i butikken for å ikke utløse alarmen, forteller Hansen.

Du kan ikke se det på utseende til personen om hen er tyv eller ikke, er budskapet hans.

– Vi opplever at våre kunder melder om en økning i både trakassering og tyveri, og det tror jeg henger sammen med den dyrtida vi er i, sier sikkerhetskonsulenten.

MÅLSKIVE: –  Som ung kvinne blir man lett mål for hets fra folk som tror de kan slippe alt av frustrasjon over på deg, forteller Ingvill Solvam Halstensen. Hun jobber til daglig på en Shell-stasjon.

MÅLSKIVE: – Som ung kvinne blir man lett mål for hets fra folk som tror de kan slippe alt av frustrasjon over på deg, forteller Ingvill Solvam Halstensen. Hun jobber til daglig på en Shell-stasjon.

Brian Cliff Olguin

Blikkontakt

Hansen gir sitt viktigste råd for å forebygge tyveri og svinn:

– Gjør det dere kan best. Møt kunden, smil og spør.

Han gir et eksempel:

– Ser du noen med hendene fulle og med en cola i jakkelomma – strekk ut en hjelpende hånd og tilby en kurv.

Hansen forteller at en del butikk­ansatte ikke vet hva de skal gjøre når de mistenker tyveri eller alarmen går når kundene er på vei ut gjennom slusene.

Det nikkes i rommet.

– Det kan jo hende at de har kjøpt noe i en annen butikk og alarmbrikken fortsatt sitter på plagget, sier en som jobber i klesbutikk.

– Nettopp! Men da skader det ikke å spørre og be dem vise fram poser og tømme dem. Men det må de selv gjøre – ikke dere, sier Hansen.

De butikkansatte har ikke myndighet til å drive med kroppsvisitering.

Og hvis man blir ranet?

– Spill aldri helt, bare gjør som raneren sier. Lås etter at han har kommet seg ut og varsle politiet. Ingen jobb i verden er verdt å risikere livet sitt for, avslutter han.

26.03.2024
27.03.2024 09:23