colourbox.com

26.03.2024
26.03.2024 09:19

Forsikring

SPØRSMÅL: Hva skjer med forsikringene når man blir alderspensjonist? Først og fremst LOfavør Innboforsikring, men også grunn- og fritidsulykkesforsikringen og advokatforsikringen. Hva anbefaler dere? Hva bør man gjøre?

Geir

SVAR: LOfavørs innbo-, grunn- og fritidsulykkesforsikring ble i sin tid innført som obligatoriske kollektive forsikringsordninger for medlemmer i Handel og Kontor Norge. Disse forsikringsordningene er fortsatt obligatoriske og ses på som viktige medlemsfordeler.

For medlemmer ved fylte 75 år eller ved 40 års sammenhengende medlemskap i et LO-forbund og som ikke er i lønnet arbeid, fritas for forsikringsinnbetalingen. For de som ikke har 40 års sammenhengende opptjening som medlem og ikke i lønnet arbeid (pensjonister), tilbys disse ved pensjonsavgang å fortsette forsikringsordningen mot å betale ordningen selv fram til de er 75 år. Fra og med 75 år vil også denne gruppen få forsikringen gratis.

Når det gjelder de øvrige LOfavør kollektive forsikringsordninger, som eksempelvis LOfavør advokatforsikring og/eller LOfavør reiseforsikring, vil det enkelte medlem måtte betale disse videre, men med samme fordelspris som yrkesaktive medlemmer.

Wassana Chancharoon

Servicekontorleder i HK Norge