Marit Jørgenrud er hovedtillitsvalgt for LO Finans Østlandet og ansatt i Sparebank 1 Østlandet.

Privat

Vanligvis er hovedtillitsvalgt Marit omgitt av 40 kolleger: – Jeg gleder meg til å kunne se folk igjen!

Marit Jørgenrud er ikke alene om å savne kolleger på jobb etter en lang tid med hjemmekontor.
24.04.2020
24.04.2020 11:41

aslak@lomedia.no

– Det er veldig spesielt ikke å se medlemmene i LO Finans Østlandet ansikt til ansikt. Jeg liker å prate med våre medlemmer eller lederen de har på tomannshånd. Kroppsspråk og hvordan den enkelte reagerer er viktig for meg. Det blir ikke det samme å snakke i telefon eller å ha videomøter i Teams, sier Marit Jørgenrud til FriFagbevegelse.

Les også: HK vil ha inn korona som yrkesskade for butikkansatte

Savner daglig samvær

Jørgenrud er hovedtillitsvalgt for LO Finans Østlandet og ansatt i Sparebank 1 Østlandet. Hun er én av mange tusen arbeidstakere som har rigget seg til med nødvendig jobbutstyr i sitt eget hjem.

For å begrense ytterligere koronasmitte, samt trykket på kollektivtrafikken i rushtiden, oppfordrer nemlig regjeringen alle som har mulighet til det om å benytte seg av hjemmekontor. Marit Jørgenrund utfører sine oppgaver som hovedtillitsvalgt fra kjøkkenkontoret på Nordstrand i Oslo.

– Vi hadde et digitalt styremøte tidligere denne uka, og da var det ikke vanskelig å forstå at folk savnet det daglige samværet med kollegene sine, påpeker Jørgenrud.

Les også: Her er fem tips til deg som jobber hjemmefra

Ikke alene om savnet

I en undersøkelse svarer fire av ti svarer at de savner å møte kollegene og være fysisk til stede i et arbeidsfellesskap. Undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av forsikringsselskapet If. 1.010 personer over 18 år deltok i undersøkelsen.

– Savnet etter å faktisk treffe folk andre steder enn gjennom en skjerm eller via telefon, virker å være stort, sier informasjonssjef Sigmund Clementz i If.

88 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at det enten har gått veldig bra eller stort sett bra å ha hjemmekontor de siste ukene. Marit Jørgenrud ville trolig ha svart det samme hvis hun hadde deltatt.

– Foreldre som ikke trenger å sjonglere mellom jobbing og følge opp barn i barnehage eller med skoleundervisning, har gode utsikter for å få unnagjort mye uten å bli forstyrret. Det er hektiske dager, men jeg får i hvert fall jobbet veldig effektivt, forteller hun.

Les også: Er du permittert og skal tilbake i jobb? Dette er rettighetene dine

Vanskelig å verve medlemmer

Borte er småpraten i kontorlandskapet, de lange lunsjpausene og invitasjonene til pauser ved kaffemaskinen. Medlemsaktiviteten har også stoppet opp etter koronautbruddet, ifølge Jørgenrud.

– Jeg møter verken kolleger eller noen av de nyansatte, og alle medlemsmøter og samlinger er utsatt. Vi ønsker også å verve medlemmer. Det er mye vanskeligere å gjøre hjemmefra, men vi har likevel fått fem nye medlemmer den siste måneden, påpeker hun.

Det viktigste hun som hovedtillitsvalgt gjør for medlemmene nå, i skrivende stund 230 i tallet, er å være tilgjengelig på telefon eller å arrangere nettmøter for en liten eller større sak.

– Vi informerer fortløpende via våre interne kanaler slik at medlemmene våre skal være oppdatert på det som skjer og vite hvilke rettigheter de har, ved siden av at de føler seg ivaretatt og er trygge i egen arbeidssituasjon, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Digitale kaffepauser

For å bøte på mangelen på sosial kontakt som man tar for gitt i det daglige og når alt er normalt, har Marit og kollegene i HR-avdelingen innført en digital kaffepause hver fredag.

– Vi prater om stort og smått, tar bilder av oss selv på hjemmekontoret og forteller hvordan vi har det. Det er fint avbrekk, sier Jørgenrud.

I første omgang skal hun jobbe hjemmefra en stund til. Hun sier det går bedre enn ventet, selv om det er vanskeligere å få gjennomført oppgaver hjemmefra enn når hun er fysisk til stede i lokalene på Youngstorget i Oslo.

– Det sosiale er kjempeviktig. Det å se folk i øyene, si «hei» og bry seg om den enkelte er noe av det viktigste for meg på jobb. Det er stusslig å ha hjemmekontor i lengden, men vi gjør så godt vi kan, påpeker Marit Jørgenrud.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

24.04.2020