Lene Svenning

Rema 1000-konsept holder ulovlig åpent på søndager

Det slår nå Oslo kommune fast, men sender ballen videre til politiet. Steng umiddelbart, sier fagforeningsleder.
23.09.2022
23.09.2022 14:55

Innom på Grünerløkka i Oslo holder åpent på søndager. Lokalene hvor den tidligere Rema 1000-butikken lå, huser nå Remas nye konsept. Innom har et eget bakeriutsalg, kjøleskap med ferdigmat, en kaffemaskin og tre høye krakker ved et vindu i tillegg til fire bord på utsiden. Men det meste av lokalet brukes til salg av dagligvarer.

Innom, som er Remas test-butikk for dette nye konseptet, åpnet i mai. I juni begynte de å holde åpent på søndager.

Men det er ikke lov, framholdt John Thomas Suhr, leder i Oslo/Akershus Handel og Kontor da HK-Nytt skrev om saken i forrige uke. I følge Lov om helligdager og helligdagsfred har bare dagligvarebutikker under 100 kvadratmeter lov til å holde åpent på søndager. Innoms lokaler er på 250 kvadratmeter.

– Dette er en ulovlig søndagsåpen butikk, sa Suhr.

– Har fått tillatelse

Overfor HK-Nytt har daglig leder Havva Kara hevdet at Innom har lov til å holde åpent på søndager.

– Vi har fått tillatelse fordi vi også driver med servering. Næringsetaten og Oslo Kommune har gitt tillatelse, sa hun i forrige uke.

Serveringssteder har lov til å holde åpent på søndager.

– Det er ingen tvil om at dette er en butikk og ikke et serveringssted. Dette er veldig enkelt: Den delen av lokalet de har dagligvarer i, er større enn 100 kvadratmeter, mente fagforeningsleder Suhr.

– Kunne vært tydeligere

I brevet Innom har fått fra Næringsetaten som gir bedriften serveringstillatelse står det at «Stedet kan holde døgnåpent». Men det står også at «Vi gir kun tillatelse til å servere mat og drikke. Alle andre tillatelser må dere selv få fra rette offentlige myndighet.»

– Jeg må bare si at vi kunne ha vært tydeligere i vårt vedtak, innrømmer Britha Røkenes, direktør i Næringsetaten overfor HK-Nytt.

Nå gjør hun det helt klart:

– Nei, vi har ikke gitt tillatelse til å holde dagligvarebutikken åpen på søndager, sier hun.

Næringsetaten har bare gitt serveringstillatelse til bakeriet på Innom, ut fra bedriftens beskrivelse av konseptet i søknaden, framholder Røkenes. Det er kun denne delen som kan holde åpent på søndager.

– For øvrig må de følge de ordinære reglene når det gjelder åpningstid. Det reguleres av Lov om helligdager, påpeker direktøren.

Stenger ikke med det første?

Etter at HK-Nytt skrev om saken, har Næringsetaten og Innom hatt kontakt, opplyser de begge.

I en epost til HK-Nytt skriver daglig leder Havva Kara: «Vi har hatt dialog med Næringsetaten om bevilgningene våre, og de tilbakemeldingene vi har fått tilsier at vi har gjort alt etter boka. Hvis vi nå får nye føringer, vil vi naturligvis forholde oss til det, men eventuelle tiltak vil komme som følge av en dialog vi tar direkte med relevante myndigheter.»

Anders Aurmo, leder for avdeling for alkohol og tobakk i Næringsetaten, har vært i kontakt med Kara. Han har henvist henne til reglene om åpningstider i Lov om Helligdager, opplyser han til HK-Nytt. Den loven er det imidlertid politiet og ikke Næringsetaten som håndhever.

HK: – Steng butikken!

Fagforeningsleder John Thomas Suhr forventer at Innom stenger dørene på søndager.

– Nå må de skjerpe seg og stenge butikken. Dette er en ulovlig søndagsåpen butikk, det er ingenting å diskutere, sier han.

Suhr er opptatt av å beskytte arbeidstakere mot krav om å jobbe på søndager og mener at butikker som holder ulovlig åpent på søndager setter et press på HK-medlemmene i varehandelen.

– Vi kommer ikke til å sitte stille og se på dette. Denne saken er vi ikke ferdig med, sier han til HK-Nytt.

MYE LEST: Tillitsvalgt Jan Tore vant fram. Bauhaus slutter å ha søndagsåpent

23.09.2022