Brian Cliff Olguin

Regjeringen vil lovfeste retten til hele stillinger – Shabaz øyner håp

Mandag sender regjeringen ut et lovforslag som skal sikre retten til fulle stillinger. Det håper Ikea-ansatte Shabaz Hussain vil hjelpe ham.
16.01.2022
16.01.2022 22:39

hk-nytt@lomedia.no

Mandag sender regjeringen ut et lovforslag som skal sikre retten til heltid, skriver Fagbladet. Fulle stillinger skal bli hovedregelen i norsk arbeidsliv på lik linje med bestemmelsen om faste stillinger. Derfor foreslår regjeringen nå å endre arbeidsmiljøloven, slik Arbeiderpartiet lovet i valgkampen.

– For det første starter vi en kulturendring ved å lovfeste en heltidsnorm. Heltid skal være hovedregelen. Hvis arbeidsgivere ønsker å utlyse deltidsstillinger i stedet for heltid, skal behovet for dette dokumenteres og drøftes med de tillitsvalgte, sier arbeidsminister Hadia Tajik til Fagbladet.

– For det andre styrker vi retten til heltid for de som allerede er ansatt i deltidsstillinger ved å styrke deltidsansattes fortrinnsrett. Regjeringen foreslår at den ikke bare skal gjelde ved at deltidsansatte får tilbud om å øke stillingen sin når det er ledige stillingshjemler, men også at ansatte får tilbud om økte stillinger framfor å leie inn folk fra for eksempel vikarbyråer. Fortrinnsretten for deltidsansatte skal også gjelde ekstravakter og lignende, sier Tajik.

Valgløfte

Arbeidsministeren mener at forslaget vil få flertall når det skal behandles i Stortinget. Det vil være godt nytt for veldig mange deltidsansatte i varehandelen – for eksempel Shabaz Hussain. I 13 år har han jobbet deltid på Ikea Furuset. I dag jobber han i 82,67 prosent stilling. HK-medlemmet håper 2022 vil bli året han endelig går opp i full stilling. Det øyner han håp om nå.

HK-Nytt traff Hussain første gang i september i fjor, da både LO-leder Peggy Følsvik, HK-leder Christopher Beckham og tidligere HK-leder og stortingskandidat Trine Lise Sundnes fra Arbeiderpartiet tok turen til Ikea.

Sundnes lovet at dersom Arbeiderpartiet kom i regjering, ville de innen hundre dager komme med et lovendringsforslag som kunne gi deltidsansatte som Hussain rett til fulle stillinger.

– Jeg stemte faktisk på Arbeiderpartiet på Stortingsvalget, for jeg stoler på at det er arbeidsfolks tur. Og dette gjelder ikke bare meg, men det er mange av oss i ufrivillig deltid, sier Hussain til HK-Nytt nå.

Han ønsker seg veldig en hel stilling og dermed en større inntekt. Det har vært en tøff start på året for ham og familien på tre som bor i en 50 kvadratmeter stor leilighet i Oslo.

– Bare i strømregning fikk vi nå en regning på 3.700 kroner, og på toppen av det kommer mat som er blitt dyrere, og alt annet som har økt i pris, sier en frustrert Hussain, som sitter igjen med 23.000 kroner i måneden etter skatt.

I dag har deltidsansatte fortrinnsrett til å utvide stillingen sin. Også den vil regjeringen altså gjøre enda mer omfattende.

Les egen sak om Gard som fikk full stilling etter ti år som deltidsansatt.

Kampsak

HK-leder Christopher Beckham jubler over at regjeringen innfrir det de lovet i denne saken.

– Veldig flott! Dette er en sak vi har jobbet med i mange år. Denne lovendringen vil bety mye for veldig mange deltidsansatte. Nå har vi fått en regjering som tenker annerledes. Med denne endringen vil det være arbeidsgiverne som må dokumentere at de har behov for deltidsansatte, og ikke motsatt, sier han.

Beckham tror likevel ikke at heltidsstillinger vil komme seilende på ei fjøl med en lovendring.

– Alene vil det ikke løse noe. Det fordrer at de tillitsvalgte er på ballen, sjekker med de ansatte hvem som ønsker seg fulle stillinger, og drøfter med arbeidsgiverne. Det skal vi bistå dem med, sier han.

Beckham peker på at regjeringen innfrir som lovet.

– Akkurat nå er Hadia Tajik favorittministeren min. Først innfrir hun og regjeringen kravet om pensjon fra første krone, og nå dette, smiler han.

16.01.2022
16.01.2022 22:39