Permitterte taxfree-ansatte får komme tilbake på jobb

TRN Norway tar tilbake de siste 200 permitterte innen utgangen av mars. Klubbleder Rozina Nazar jubler.
02.02.2022
02.02.2022 13:49

Tirsdag kveld kom beskjeden fra regjeringen alle ventet på: De aller fleste koronarestriksjonene forsvinner. Det betyr at reiseaktiviteten forventes å øke. Og det er godt nytt for Travel Retail Norway, som driver taxfreebutikkene på flyplassene på Gardermoen, Trondheim Værnes, Bergen Flesland, Stavanger Sola og Kristiansand Kjevik.

Onsdag morgen fikk de ansatte beskjed i det ukentlige digitale møtet med ledelsen: Alle permitterte skal være tilbake på jobb innen utgangen av mars. I dag er 200 av de 1.100 ansatte permittert.

– Det ble stor jubel, forteller HK-klubbleder Rozina Nazar.

- Fantastisk dag

Siden mars 2020 har de aller fleste ansatte i TRN vært permittert. I en periode var bare 18–20 av de ansatte i jobb på flyplassene.

– Det har vært en tung og vanskelig tid for alle medlemmer, bedriften og oss tillitsvalgte. Som tillitsvalgt er jeg spesielt glad for at vi har kommet oss gjennom denne pandemien uten å måtte gå til oppsigelser, sier Nazar til HK-Nytt.

Kommunikasjonssjef Haakon Dagestad i TRN bekrefter den gode nyheten.

– Det er en fantastisk dag. Dette har vi ventet lenge på, sier han til HK-Nytt.

Dagestad opplyser om at ytterligere 120 ansatte er i permisjon fordi de studerer eller har fått seg andre jobber. Disse kommer også tilbake til TRN i løpet av våren, når permisjonene er over.

LES OGSÅ: Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb, men tapte i retten. Nå har de anket dommen

Uten oppsigelser

Taxfree-bedriften har hatt som mål å ikke si opp noen av de ansatte under pandemien.

– Det har vi klart, og det er vi veldig stolte over. Det har krevd en skikkelig lagånd å komme seg igjennom dette. Derfor var det ekstra stort å kunne gi denne beskjeden i dag. Det var tårer, jubel og en enorm glede i dag, rapporterer han.

Dagestad peker på at de ansatte har hatt det tøft, både økonomisk og psykisk.

– Dette har vært krevende, først og fremst for de ansatte som ikke har hatt jobb. De har søkt og søkt, og virkelig prøvd, sier han.

For det har vært vanskelig for de ansatte å skaffe seg en ny jobb, særlig rundt Gardermoen.

– Flyplassen er den klart største arbeidsplassen i mils omkrets, så her har det har vært mange om beinet, sier kommunikasjonssjefen.

LESTE DU DENNE?: Maja og Simon har vært permittert i snart et år: – Mentalt tøft å leve i usikkerhet

02.02.2022
02.02.2022 13:49