UFORMELL PRAT: Torsdag ringte kronprinsparet opp tre permitterte arbeidstakere. Corazon V. Bråthen, Odd Irvin Henøen og Randi Selfjord fortalte kronprinsparet om hvordan de opplever situasjonen.

Det kongelige hoff

Permitterte ble oppringt av kronprinsparet

Det er fem uker siden Randi Selfjord ble permittert fra jobben sin i Berg-Hansen. Torsdag fikk hun og to andre i samme situasjon en spesiell oppringning. Kronprinsparet ville høre hvordan det går med dem.
24.04.2020
24.04.2020 11:38

Ylva.seiff.berge@lomedia.no

– Det var veldig hyggelig å prate med kronprinsen og kronprinsessen. De fikk meg til å føle meg komfortabel og velkommen. Jeg følte virkelig at jeg ble sett, sier Randi Selfjord.

HK-medlemmet jobber til vanlig i reisebyrået Berg-Hansen i Trondheim, men er permittert fra jobben på grunn av koronakrisa.

Selfjord var en av tre som ble oppringt av kronprinsparet. I tillegg til henne var det en bilselger fra en Toyota-forhandler i Molde og en ansatt ved konferanseavdelingen på Radisson Blu Airport Hotel på Gardermoen som var med på Skype.

Les også: Vanligvis er hovedtillitsvalgt Marit omgitt av 40 kolleger: – Jeg gleder meg til å kunne se folk igjen!

Uformell prat

Selfjord forteller at samtalen var veldig uformell. Det ble en prat om løst og fast, der kronprinsparet lurte på hvordan hun har det, hvordan hun håndterer situasjonen og hvordan hun ser på framtida.

– Jeg fortalte at det nesten var et sjokk da jeg ble permittert, jeg gikk på en måte rundt i en boble i noen dager. Men så begynner man å våkne til liv igjen, og nå som det har gått flere uker har jeg vent meg til det, sier Selfjord.

Det er fem uker siden Berg-Hansen måtte permitterte mange av sine ansatte. Det gikk det fra 22,4 til 4,5 årsverk på kontoret i Trondheim.

– Det er klart vi måtte permitteres når omsetningen nesten gikk helt til bunns på dagen. Når det ikke er oppdrag, kan ikke folk gå på jobb heller, fortalte hun kronprinsparet.

37 ÅR I BRANSJEN: Randi Selfjord har jobbet i reiselivsbransjen siden 1983. Nå har hun vært permittert i fem uker og savner kollegene sine og arbeidsoppgavene.

Privat

37 år i reiselivsbransjen

Selfjord er tillitsvalgt i HK, og sitter i styret i Fagforening for luftfart og reiseliv. Til vanlig jobber hun som reiserådgiver i Berg- Hansen, hvor hun har jobbet siden 2008. I reiselivsbransjen har hun jobbet siden 1983.

– Jeg er såpass voksen nå at jeg nærmer med pensjonsalderen, så jeg tenker mer på dem som er yngre. Hos oss har vi to lærlinger, og jeg er engstelig for at dette blir langvarig og at de mister motivasjonen, sier Selfjord til HK-Nytt.

– Det jeg savner mest er kontakten med kollegaene mine. Mange av oss har jobbet sammen i veldig mange år. Jeg savner arbeidsoppgavene mine også, men først og fremst kollegaene.

Les også: Kronprins Haakon ringte butikkansatte og takket for innsatsen

Økonomisk vanskelig

I tillegg til at permitteringen har gitt henne en annen hverdag, gir det også en økonomisk utfordring. Heldigvis er hun ikke alene i husstanden, fortalte Selfjord kronprinsparet.

– Det er klart det merkes økonomisk. Jeg har ikke fått noen utbetaling av Nav ennå, og jeg har måtte søke om avdragsfritak på lånet mitt hos banken. Jeg har jo faste utgifter, og jeg er mer forsiktig før jeg bruker penger. Men vi er to. Jeg har en del single kollegaer, for dem er nok situasjonen tøffere, sier Selfjord til HK-Nytt etter møtet med kronprinsparet.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Skal tilbake på jobb

Randi Selfjord holder motet oppe, og sier at selv om det kan ta lang tid før hun kommer tilbake på jobb, er hun sikker på at hun vil ha en arbeidsplass å komme tilbake til.

– Vi skal tilbake på jobb, det har eierne våre sagt. Vi var ganske tidlig ute med permittering, og vi skal være tidlig ute med å komme tilbake, sier hun.

SAMTALE MED DE PERMITTERTE: – Vi er imponert over at dere holder motet opp en situasjon dere står i, sier kronprinsesse Mette-Marit.

Maren Kvikshaug, Det kongelige hoff

Imponert over de permitterte

I en pressemelding etter Skype-møtet skriver slottet følgende: «De permitterte beskriver en hektisk arbeidshverdag til at det brått sa stopp og usikkerheten som fulgte. Og hvis det var noe positivt de mener har kommet ut av koronasituasjonen, var det at alle var blitt flinkere til å lytte til hverandre og åpent snakke om utfordringer. Kollegaer og kunder – alle står i det samme».

Kronprinsesse Mette-Marit kommenterer møtet slik: «Vi er imponert over at dere holder motet opp en situasjon dere står i. Det er mange sider ved dette som er krevende – det økonomiske og usikkerheten for når man skal begynne igjen. Jeg ønsker dere lykke til med det som dere står i.»

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

24.04.2020