NYE REGIONSKAMERATER: Regionkontorleder Renate Klopp i Østlandet Sør (fra venstre) klemmer Marius Andersen og Elisabeth Andreassen fra Østfold HK etter at det ble klart av detten avdelingen blir en del av HK region Østlandet Sør. Forbundets 2. nestleder Lena Reitan (til høyre) gleder seg også over vedtaket.

Brian Cliff Olguin

Nå skilles to av HKs fagforeninger

Fagforeningene Oslo-Akershus HK og Østfold HK går hver sin vei fra 1. april.
20.03.2023
20.03.2023 17:33

brian.cliff.olguin@lomedia.no

Mandag 20. mars var representantskapet i Handel og Kontor (HK) samlet til møte i Oslo. De behandlet én sak: Forbundsstyrets forslag om at Østfold HK flyttes fra forbundets region Øst til region Østlandet Sør fra 1. april.

Forslaget ble enstemmig vedtatt.

Det betyr at Oslo-Akershus HK, med sine 19.500 medlemmer, blir den eneste gjenværende fagforeningen i region Øst. Vedtaket innebærer også at Østfold HK, med 3.500 medlemmer, blir en av fire fylkesavdelinger i region Østlandet Sør, sammen med Buskerud HK, Vestfold HK og Telemark HK.

– Vi ønsker Østfold HK hjertelig velkommen til region Østlandet Sør. Nå blir vi fire ganske like store avdelinger i regionen. Vi er sikre på at Østfold HK vil tilføre oss en ny giv, sa Tone Hartz, leder i region Østlandet Sør, etter at vedtaket ble fattet.

Ville være alene

Bakgrunnen for forslaget er Oslo-Akershus HKs ønske om å være den eneste fagforeningen i region Øst.

– Aktivitetene våre ligger i fagforeningen, ikke regionen. Det vil vi rendyrke, sa John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK i et tidligere intervju med HK-Nytt.

Suhr vil helst kvitte seg med hele regionstrukturen.

– Regionen er et organisasjonsledd for mye. Det skaper masse dobbeltarbeid og er meningsløs sløsing med tiden, sa han.

– Kasta ut hjemmefra

Østfold HK ønsket i utgangspunktet å fortsette å være en del av region Øst.

– Vi føler oss kasta ut hjemmefra, uttalte Ole-Jacob Larsen, leder i Østfold HK på et tidligere tidspunkt.

Men da både Oslo-Akershus HK og region Øst gjorde vedtak om at de ønsket at region Øst bare skulle bestå av nettopp Oslo-Akershus HK, tok Østfold HK skjeen i egen hånd.

Østfold HK bestemte seg for at de ønsket å flytte til region Østlandet Sør. Og slik blir det altså allerede fra 1. april i år.

Første endring på 30 år

Handel og Kontor er delt opp i sju regioner: Nord-Norge, Midt-Norge, Vest, Agder/Rogaland, Innlandet, Østlandet Sør og Øst. Sammenslutningen av landsomfattende foreninger (SLA), regnes som HKs åttende region.

I de fleste av regionene er det flere enn én fagforening, eller avdeling som det kalles i HK. Regionstrukturen ble vedtatt på forbundets landsmøte i 1993. Dette er den første endringen av regiongrensene siden den gang.

HER ER ET KNIPPE ARTIKLER VI HAR SKREVET OM SAKEN:

HK i Oslo og Akershus vil skilles fra Østfold

Østfold HK vil flytte til ny region

Delingen av HK region Øst vil trolig bli vedtatt i mars

20.03.2023
20.03.2023 17:33