FORNØYDE MED AVKLARING: Både Ole-Jacob Larsen (t.v.), leder i Østfold HK, og John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK, er fornøyd med at det blir en tidligere avklaring på regioninndelingen på Østlandet enn først planlagt.

Brian Cliff Olguin

Delingen av HK region Øst vil trolig bli vedtatt i mars

Handel og Kontors forbundsstyre framskynder beslutningen og kaller inn representantskapet til et ekstra møte.
20.01.2023
20.01.2023 11:23

– Vi merker at det er litt uro i organisasjonen. Og for at de tillitsvalgte skal få ro til å drive med organisering og bygge styrke og kampkraft på arbeidsplassene, har vi framskyndet behandlingen av denne saken, sier HK-leder Christopher Beckham.

Et enstemmig forbundsstyre vedtok onsdag å innkalle til et representantskapsmøte 28. mars for å bestemme om Østfold HK skal flyttes fra region Øst til region Østlandet Sør. Planen var at denne saken skulle behandles på representantskapsmøtet i mai. Det er dette organet som kan bestemme i slike saker.

Vil til Østlandet Sør

Etter at region Øst i fjor vedtok å jobbe for at Oslo-Akershus HK skal være den eneste avdelingen i denne regionen, har det vært en del turbulens i organisasjonen. Østfold HK, som er den andre av avdelingen i region Øst, følte seg kastet ut hjemmefra, uttrykte Ole-Jakob Larsen, lederen i Østfold HK i november.

Etter den tid har Østfold HK vurdert hvilke andre regioner det kan være aktuelt å gå til. Styret i Østfold HK har nå bestemt seg for å søke tilhold i region Østlandet Sør. Denne regionen består av Buskerud HK, Vestfold HK og Telemark HK. Østfold HK har kalt inn til et ekstraordinært årsmøte 14. februar som skal ta stilling til forslaget.

Sunn deling

På representantskapsmøtet i mars vil forbundsstyret legge fram et forslag til vedtak. Men forbundsstyret har ennå ikke vedtatt hva de skal mene. Det skal de bestemme seg for på sitt møte 15. februar.

– Jeg tror at forbundsstyret kommer til å gå for at Østfold HK får gå til region Østlandet Sør. Slik tolker jeg signalene i forbundsstyret, sier Christopher Beckham til HK-Nytt.

Han tror en slik deling kan være sunn for både region Øst og region Østlandet Sør.

– Jeg tror det kan bli en vitamininnsprøytning for Østlandet Sør å få en ny fagforening inn. Og Oslo-Akershus kan utvikle seg som den eneste fagforeningen i region Øst, sier forbundslederen.

– Det er forskjellige kulturer i Oslo-Akershus HK og i Østfold HK, og det er en veldig stor forskjell i størrelsen på fagforeningene. De har jobbet side om side, hver for seg, og innimellom har de kommet sammen til felles aktiviteter gjennom regionorganisasjonen, sier han.

Oslo-Akershus HK er den langt største fagforeningen i HK med 19.500 medlemmer. Østfold HK har 3.700 medlemmer.

Fornøyde fagforeningsledere

Lederne i begge avdelingene er fornøyde med at saken vil bli avgjort to måneder tidligere enn planlagt.

– Tommel opp og smilefjes. Organisasjonen er i limbo nå, så det haster med å få denne avklaringen. Da kan vi få planlagt aktiviteter, sier John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK.

– Jeg synes det er greit å få en avklaring så fort som mulig, selv om vi i utgangspunktet ikke ønsket å gå ut av region Øst, sier Ole-Jacob Larsen, leder i Østfold HK.

Han tror avdelingen hans kommer til å passe godt inn i region Østlandet Sør.

Første deling

Opprettelsen av de sju ulike HK-regionene ble gjort på forbundets landsmøte i 1992. Dette er første gang grensene eventuelt blir endret.

– Jeg håper denne organisasjonsendringen kan gjøre HK enda mer slagferdig og tydelig i det viktigste vi gjør, i å organisere og bygge kampstyrke på bedriften vi har tariffavtaler, og få nye tariffavtaler. Dette håper jeg kan gjøre oss enda sterkere, sier forbundsleder Christopher Beckham.

LES OGSÅ: HK i Oslo og Akershus vil skilles fra Østfold

LES OGSÅ: Østfold HK vil flytte til ny region