PÅ FRIERFØTTER: Ole-Jacob Larsen, leder i Østfold HK, har vært på jakt etter en ny HK-region.

Brian Cliff Olguin

Østfold HK vil flytte til ny region

Styret i Østfold HK vil at avdelingen skal flytte fra region Øst til region Østlandet Sør. Saken skal behandles på et ekstraordinært årsmøte i februar.
10.01.2023
10.01.2023 08:58

Det kan bli endring i Handel og Kontors (HK) geografiske region-inndeling. Årsaken er at Oslo-Akershus HK ikke lenger vil være i en region sammen med andre avdelinger. I dag er Oslo-Akershus HK og Østfold HK de to fagforeningene, eller avdelingene som det heter i HK, som hører inn under HK region Øst, en av forbundets sju regioner.

Årsmøtet i region Øst har vedtatt at de skal jobbe for at Oslo-Akershus skal være den eneste avdelingen i regionen, mot Østfold HKs stemmer. Østfold HK følte seg kasta ut av region Øst, sa styreleder Ole-Jacob Larsen til HK-Nytt i november.

LES OGSÅ: HK i Oslo og Akershus vil skilles fra Østfold

Dermed har Østfold HK sett seg om etter en annen region å høre hjemme i. Avdelingen satte ned et utvalg som har vært på besøk hos to aktuelle kandidater: region Innlandet og region Østlandet Sør. Det såkalte framtidsutvalget har anbefalt Østfold HK å gå inn i region Østlandet Sør. Styret i Østfold HK har behandlet saken og går inn for det samme. Nå har avdelingen kalt inn til et ekstraordinært årsmøte som skal ta stilling til forslaget. Det finner sted 16. februar.

Tenker likt

Ole-Jacob Larsen, leder i Østfold HK, har ledet framtidsutvalget i avdelingen. Han forteller at det snart ble klart at region Innlandet, som holder til i fylket med samme navn, ikke passet for østfoldingene.

– Geografisk og avstandsmessig ble det unaturlig for oss, sier han til HK-Nytt.

Valget falt på region Østlandet Sør. Her finnes det tre andre avdelinger fra før; Buskerud HK med 3.300 medlemmer, Telemark HK med 2.800 medlemmer og Vestfold HK med 2.200 medlemmer.

– Her kommer vi sammen med jevnbyrdige avdelinger, som har lik tankemåte og væremåte. Det har mye å si, framholder Larsen.

Østfold HK har om lag 3.500 medlemmer. Til sammenligning har Oslo-Akershus HK 19.500 medlemmer og er den langt største avdelingen i forbundet. Samarbeidet og klimaet mellom de to fagforeningene har ikke vært godt. Avdelingsleder Ole-Jacob Larsen i Østfold HK ble i fjor først suspendert fra vervet som styremedlem i region Øst, siden ble det vedtatt et mistillitsforslag mot ham.

LES OGSÅ: Fagforeningsleder kastet ut av regionstyre

Positivt innstilt

Region Østlandet Sør har åpnet døra for østfoldingene på frierferd.

– Vi er positive, sier Tone Hartz, leder i regionstyret.

Hun understreker imidlertid at det ikke er dem som bestemmer om Østfold HK kan bli innlemmet i region Østlandet Sør. Det er representantskapet i Handel og Kontor i Norge som må ta stilling til spørsmålet. Det vil trolig skje på representantskapets møte i mai.

10.01.2023
10.01.2023 08:58