AVSKJED: Hans Kristian Engen og Lisbeth Thorgrimsen fikk avskjed fra Coop Obs Bygg i Skien, etter at de ble anklaget for tyveri da de prissatte og solgte to stoler. Det er et alvorlig brudd på rutinene i butikken, mener Coop.

AVSKJED: Hans Kristian Engen og Lisbeth Thorgrimsen fikk avskjed fra Coop Obs Bygg i Skien, etter at de ble anklaget for tyveri da de prissatte og solgte to stoler. Det er et alvorlig brudd på rutinene i butikken, mener Coop.

Ylva Seiff Berge

Lisbeth og Hans Kristian fikk avskjed etter påstått tyveri

Lisbeth Thorgrimsen og Hans Kristian Engen ble avskjediget av Coop Obs Bygg fordi de
angivelig hadde stjålet to stoler. Nå har de to funnet seg nye
jobber – mens arbeidsgiveren endte med å gi dem en økonomisk erstatning.
06.10.2020
07:00
06.10.2020 16:50

ylva.seiff.berge@lomedia.no

14. november 2019. Lisbeth Thorgrimsen er på jobb i hageavdelingen på Coop Obs Bygg i Skien. Varehussjefen har kalt henne inn til møte, uten å si hva det dreier seg om. Hun spør sin tillitsvalgte hva møtet gjelder, man han vet ikke. Thorgrimsen finner ut at det er et drøftingsmøte om en eventuell avskjed. Hun rekker å google hva det betyr, før hun går til møtet. Der sitter HR-sjefen og varehussjefen.

– De forklarte at det gjaldt to stoler jeg og en kollega hadde prissatt og solgt dagen før. Det var et alvorlig brudd på rutinene, fikk jeg høre. Jeg innrømmet at dette var en feil fra min side, og la meg flat. Men dette var helt vanlig praksis hos oss, sier Thorgrimsen.

Les også: Butikksjefer klager over lange dager til lav timelønn

Prissatte og solgte stolene

Kvelden før var hun og kollega Hans Kristian Engen på jobb. De hadde fått beskjed om å bli kvitt to stoler som hadde stått på lager siden sommeren. I slike tilfeller var det vanlig praksis å prissette varen lavt, i det som er en «åpen PLU-kode», forteller de til HK-Nytt. Da krysser man over strekkoden på varen og slår inn en ny pris på varen inn i systemet. Vanligvis spør de ansatte varehussjefen før de setter en ny pris, men med mange års erfaring i ryggen valgte Thorbjørnsen og Engen å gjøre det selv.

Etter at ny pris var satt, kjøpte Hans Kristian Engen stolene selv og satte dem godt synlig i gangen ved personaldøra. Kvitteringen var klistret på toppen av esken.

– Det var ikke noe hemmelig at jeg hadde kjøpt stolene. Vi mener at vi fulgte butikkens vanlige praksis i slike tilfeller. Hadde vi gjort noe ulovlig bevisst, hadde ikke stolene stått i full offentlighet i gangen, sier Engen.

Avskjed på dagen

Mindre enn 24 timer senere venter Thorgrimsen på å bli kalt inn på møtet igjen. Hun fyller den snaue halvtimen med å jobbe. Da hun kommer tilbake inn i møtet, får hun avskjed.

– Det eneste jeg sa var at dette godtar jeg ikke. Dette skal jeg ta opp med advokat og Handel og Kontor, forteller Thorgrimsen.

Hun blir fulgt til garderoben, hvor hun må tømme skapet sitt foran varehussjefen, og blir vist ut personalutgangen.

– Da jeg sto på utsiden vet jeg ikke helt om jeg hadde forstått hva som hadde skjedd. Jeg var helt i sjokk, sier hun.

Etter ni år, tretten dager og fire timer på Coop Obs Bygg i Skien, måtte hun gå på dagen, uten forvarsel.

Les også: Klart ja-flertall til lønnsoppgjøret i varehandelen

Føler seg overkjørt

På parkeringsplassen utenfor møter hun Hans Kristian Engen. Det er først da hun forstår at dette gjelder dem begge. Han er egentlig ferdig på jobb for dagen, men har blitt kalt tilbake for å være med på et drøftingsmøte. Han trodde at møtet skulle handle om at han hadde glemt å låse en dør under stengingen eller noe lignende.

– Da Lisbeth fortalte hva som hadde skjedd, hadde jeg selvfølgelig et lite håp om at det samme ikke skulle skje med meg. Men jeg fikk også avskjed den dagen, forteller Engen.

– Jeg fikk helt sjokk da jeg fant ut at det gjaldt stolene. Jeg sa at hvis stolene var problemet, kunne jeg heve kjøpet, jeg sa jeg ikke ville ha dem. Men det ble det ikke noe av, jeg følte meg presset til å ta dem med, sier Engen.

I likhet med Thorgrimsen måtte han tømme skapet sitt og gå ut bakveien. Esken med stoler dyttet varehussjefen foran ham på vei ut døra.

– Jeg følte meg veldig overkjørt, forteller Engen.

For hard reaksjon

Lisbeth Thorgrimsen og Hans Kristian Engen tok kontakt med Handel og Kontor, og forbundet bestemte seg for å ta saken.

– Dette er en sak der det er snakk om brudd på arbeidsrutiner. Det er sjelden vi får gjort noe videre med denne typen saker. Men i dette tilfellet mente vi at bedriften hadde gjort en feil. Hadde de ansatte gjort det med overlegg, ville
det vært tyveri. Vi synes reaksjonen fra arbeidsgiveren var altfor hard, sier Lena Reitan, regionkontorleder i HK Østlandet og Sør.

Reitan peker på at de to ansatte nøt stor tillit i bedriften. Samtidig hadde de kollegaer som backet dem opp.

RÅD TIL ANDRE: – Jeg håper at denne saken kan inspirere andre til å ikke akseptere en avskjed, sier Lena Reitan, regionkontorleder i HK Østlandet og Sør.

RÅD TIL ANDRE: – Jeg håper at denne saken kan inspirere andre til å ikke akseptere en avskjed, sier Lena Reitan, regionkontorleder i HK Østlandet og Sør.

Erlend Angelo

Brutt tillit

Reitan ba om et forhandlingsmøte med bedriften. Der hevdet arbeidsgiveren fortsatt at avskjedene var saklige, med begrunnelse i at Thorgrimsen og Engen hadde brutt tilliten, og at det ville gi feil signal til de andre ansatte hvis dette ikke fikk konsekvenser. Arbeidsgiveren oppga også at å bruke «åpen PLU-kode» er forbudt på arbeidsplassen. Dette burde Thorgrimsen og Engen ha visst.

– Vi forsto at Coop Obs ikke kom til å gi seg, og at dette kom til å bli en større sak, sier Hans Kristian Engen.

Han og Thorgrimsen begynte å ringe rundt til sine tidligere kollegaer for å få dem til å vitne i en eventuell rettssak. Det var flere som ikke turte å stå fram, i frykt for selv å få problemer med arbeidsgiveren, men ti kollegaer var klare til å vitne i retten, forteller de.

– Kollegaene våre har vært der for oss igjennom hele prosessen. Det har vært en god støtte å ha dem i ryggen, sier Lisbeth Thorgrimsen.

– Bra vi ikke sto alene

8. mai i år, seks måneder etter at de to ansatte prissatte og solgte stolene, blir saken endelig tatt opp i et rettsmeklingsmøte. Det ender med et forlik. Det innebar at Thorgrimsen og Engen fikk oppreising, lønn i oppsigelsesperioden, feriepenger og en positiv attest fra Coop Obs. Men de fikk ikke komme tilbake på jobb.

– Jeg synes det er veldig deilig å være ferdig med saken. Det har vært en stor påkjenning, jeg har gått rundt i en boble i flere måneder. Det er veldig spesielt å være i en sånn situasjon. Man har nesten ikke noe liv. Denne saken har tatt all tiden og energien min, sier Lisbeth Thorgrimsen.

Hans Kristian Engen har også følt på presset. De er begge overbevist om at de ikke hadde klart å gå gjennom en så omfattende prosess, hadde det ikke vært for støtten i hverandre og fra Lena Reitan og Handel og Kontor.

– Det er ikke greit å få avskjed på den måten, men det var veldig fint å være to. Jeg tror det ville vært mye vanskeligere å stå i det hvis jeg var alene i denne saken, sier Engen.

Coop på sin side, vil ikke kommentere personalsaken.

– Partene er enige om å avslutte arbeidsforholdet. Utover det har vi ingen kommentar når det er en personalsak, sier Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop til HK-Nytt.

IKKE ALENE: – Det er ikke greit å få avskjed på den måten, men det var veldig fint å være to. Jeg tror det ville vært mye vanskeligere å stå i det hvis jeg var alene i denne saken, sier Hans Kristian Engen.

IKKE ALENE: – Det er ikke greit å få avskjed på den måten, men det var veldig fint å være to. Jeg tror det ville vært mye vanskeligere å stå i det hvis jeg var alene i denne saken, sier Hans Kristian Engen.

Ylva Seiff Berge

Håper saken inspirerer andre

– Vi gjorde ikke dette for å bli rike, men for at det skal bli riktig. Dette stopper med oss. Man skal ikke bli behandlet som dette av arbeidsgiveren sin. Vi er ikke de første som har fått avskjed på en slik måte, men vi er fast bestemt på å være de siste. Vi er veldig glade for at denne saken er ferdig, sier Thorgrimsen.

Å være fagorganisert har vært helt avgjørende, sier de to. Duoens våpen­drager i HK, Lena Reitan, råder andre i ­lignende situasjoner til å ikke akseptere avskjed.

– Prøv heller å finn en løsning. Det er fort gjort å bryte arbeidsreglementet når praksisen er en annen. Derfor er det viktig å melde ifra til leder hvis man føler at man blir presset til å bryte praksisen på arbeidsplassen, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Uvurderlige kollegaer

Både Lisbeth Thorgrimsen og Hans Kristian Engen har fått seg nye jobber. Begge to valgte å være åpne med eventuelle nye arbeidsgivere om det de gikk igjennom.

– Jeg viste fram stevningen mot Coop til flere nye arbeidsgivere, og de synes alle at dette var en tullete sak, sier Thorgrimsen.

Nå jobber hun på Maxbo Skien i en 40 prosent stilling. Hans Kristian Engen
jobber på Jernia i Skien i en 80 prosent stilling.

De er glade for å ha fått nye arbeids­givere.

– Jeg har ingen positive følelser for ledelsen i Coop. Men de ansatte som jobber der er uvurderlige og fantastiske mennesker. Det er de som holder butikken oppe. Jeg lovet dem at når dette var ferdig, skulle jeg invitere på middag. Og det gjorde vi. Nå må vi kanskje gjøre middagen til en årlig tradisjon, sier Thorgrimsen.

Hadde de ansatte gjort det med overlegg, ville det være tyveri.

Lena Reitan, HK

Jeg følte meg veldig overkjørt.

Hans Kristian Engen, avskjediget Coop-ansatt

Dette er avskjed:

Avskjed betyr at arbeidstaker må gå på dagen og mister retten til arbeid og lønn fra dagen de mottar avskjeden.

Det er kun grove pliktbrudd som blant annet tyveri, underslag, og bruk av rusmidler på jobb, som kan gi grunnlag for avskjed.

Før en beslutning om avskjed skal tas, må arbeidstaker kalles inn til et drøftingsmøte med arbeidsgiver. Arbeidstaker har rett til bistand fra tillitsvalgt eller annen rådgiver i møtet.

Dersom arbeidstakeren er uenig i beslutningen, har de rett til å kreve forhandlinger med arbeidsgiver innen 14 dager etter at avskjeden ble mottatt.

Kilde: HKs nettsider

06.10.2020
07:00
06.10.2020 16:50

Dette er avskjed:

Avskjed betyr at arbeidstaker må gå på dagen og mister retten til arbeid og lønn fra dagen de mottar avskjeden.

Det er kun grove pliktbrudd som blant annet tyveri, underslag, og bruk av rusmidler på jobb, som kan gi grunnlag for avskjed.

Før en beslutning om avskjed skal tas, må arbeidstaker kalles inn til et drøftingsmøte med arbeidsgiver. Arbeidstaker har rett til bistand fra tillitsvalgt eller annen rådgiver i møtet.

Dersom arbeidstakeren er uenig i beslutningen, har de rett til å kreve forhandlinger med arbeidsgiver innen 14 dager etter at avskjeden ble mottatt.

Kilde: HKs nettsider