STENGT: Søndag 13. november var det ikke mulig å få kjøpt verken bakervarer eller dagligvarer hos Rema-konseptet Innom på Grünerløkka i Oslo.

Lene Svenning

«Innom» holdt ulovlig åpent – nå stenger Rema 1000 butikken på søndager

Rema-konseptet «Innom» brøt loven i fem måneder.
14.11.2022
14.11.2022 15:56

Rema 1000s nye butikkonsept Innom åpnet på Grünerløkka i Oslo i mai. Siden juni har butikken hatt åpent på søndager, i strid med loven. Da HK-Nytt tok kontakt med Innom i september, framholdt daglig leder Havva Kara at Oslo kommune hadde gitt dem lov til å holde åpent på søndager fordi de også driver med servering.

Butikken, som i tillegg til å selge dagligvarer, har et eget bakeriutsalg. Serveringssteder har lov til å holde åpent på søndager. Det har ikke dagligvarebutikker, med unntak av dem som er under hundre kvadratmeter – såkalte Brustad-buer. Det slår Lov om helligdager fast. Innom er på 250 kvadratmeter og har i mange år huset en ordinær Rema 1000-butikk. Den har ikke holdt søndagsåpent.

Uklar tillatelse

I serveringsbevillingen Innom har fått fra Oslo kommune står det at «stedet kan holde døgnåpent». Men det står også at «Vi gir kun tillatelse til å servere mat og drikke. Alle andre tillatelser må dere få fra rette offentlige myndighet».

Næringsmiddeletaten innrømmet overfor HK-Nytt i september at de kunne ha vært tydeligere i brevet til Innom. Men Britha Røkenes, direktør i Næringsetaten, gjorde det klart overfor HK-Nytt:

– Nei, vi har ikke gitt tillatelse til å holde dagligvarebutikken åpen på søndager.

LES OGSÅ: Rema 1000-konsept holder ulovlig åpent på søndager

Stenger dørene

To måneder senere har Innom bestemt seg for å stenge dørene på søndager. «Vi har fått nye føringer fra myndighetene som gjør at vi ser oss nødt til å holde stengt på søndager» sto det på plakatene på de stengte dørene til dagligvarebutikken søndag 13. november.

I en epost til HK-Nytt skriver daglig leder Havva Kara blant annet:

«Vi fikk bevillinger som ga oss muligheten til å ha åpent alle dager, noe vi har gjort siden juni. Intensjonen vår med å ha åpent på søndager har hele tiden vært å gi et best mulig tilbud til kundene våre. Nå har vi imidlertid fått nye signaler fra myndighetene, som gjør at vi ser oss nødt til å stenge på søndager.»

HK: – Sånn måtte det bli

John Thomas Suhr, leder i Oslo-Akershus HK, er fornøyd med at Innom nå stenger på søndager. Da HK-Nytt gjorde ham kjent med Innoms praksis tidligere i år, oppfordret han dem til å stenge dørene umiddelbart.

– Det er ingen tvil om at dette er en butikk, og ikke et serveringssted. Dette er veldig enkelt: Den delen av lokalet de har dagligvarer i, er større enn 100 kvadratmeter. Dette er en ulovlig søndagsåpen butikk, sa Suhr etter å ha besøkt butikken.

Suhr forteller at Rema tok kontakt med ham etter oppslaget og at de har hatt en dialog.

– De har hele tiden sagt at de ønsker å følge loven, så dette var et forventet resultat og det eneste riktige å gjøre. Det hadde vært oppsiktsvekkende om en så stor aktør ikke fulgte loven. Sånn måtte det bli, sier Suhr.

Følger opp flere butikker

Fagforeningslederen mener at det er viktig at loven som hindrer større butikker i å holde søndagsåpent håndheves.

– Det er avgjørende å få stoppet ulovlig søndagsåpne butikker, slik at ikke loven blir uthulet. Vi vil følge opp andre butikker som holder ulovlig åpent også, sier John Thomas Suhr.

Han sikter til at mange andre butikker på Grünerløkka holder åpent på søndager, slik HK-Nytt nylig skrev om.

LES OGSÅ: Et tjuetalls butikker på Grünerløkka i Oslo er ulovlig søndagsåpne

– Vi er ikke ferdig med dette, men fortsetter å følge opp butikker som holder ulovlig åpent. Hvis de ikke retter seg etter loven, må vi hjelpe dem med det. Det er grenser for vår tålmodighet. Neste skritt fra vår side er å politianmelde. Butikker som holder ulovlig åpent løper en stor risiko. De kan vente seg inndragelse av omsetning og bøter, sier han.

LES OGSÅ: Søndagsåpne butikker stjeler fra de lovlige utsalgsstedene, mener topptillitsvalgt i HK.

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) har ansvar for tro og livssyn og loven om helligdagsfred. Overfor HK-Nytt har hun understreket at regjeringen er opptatt av å holde fast på dagens regelverk for søndagsåpne butikker.

– Folk må kunne forvente at næringsdrivende driver innenfor lovens rammer for helligdagsfred, skrev Toppe (Sp) til HK-Nytt da vi var i kontakt med henne i oktober.

Det er politiet som håndhever Lov om helligdager og helligdagsfred.

14.11.2022
14.11.2022 15:56