Høyres Margret Hagerup under debatt i Stortingssalen.

Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Arbeidstid:

Høyre vil gi arbeidstakere større frihet til å styre arbeidstiden

Høyre mener arbeidstakere i større grad bør få styre arbeidstid og -sted og foreslår å innføre en «delvis uavhengig stilling».
10.06.2020
10.06.2020 13:15

Høyres Margret Hagerup mener dagens unntaksregler og arbeidstidsordning er for uklar og rigid, og mener at den misbrukes, skriver Stavanger Aftenblad.

På vegne av programkomiteen i Høyre foreslår Hagerup å innføre delvis uavhengig stilling.

– Vi vil gi arbeidstaker fleksibilitet til i større grad å styre sin arbeidstid og hvordan og hvor arbeidet utføres. Arbeidsmiljøloven er også en vernelov, og vi ønsker klare og eksplisitte bestemmelser på maksimal arbeidstid, hviletid og så videre, sier Hagerup, som er medlem av arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget.

• Les også: HK frykter flere mister overtidsbetaling

Etter dagens regelverk er arbeidstakere i særlig uavhengig stilling i stor grad unntatt fra en rekke bestemmelser i arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet har sett en økt bruk av disse stillingskategoriene, særlig innenfor hotell, restaurant, bygg, anlegg, konsulentbransjen og detaljhandel.

Solfrid Lerbrekk (SV) mener det allerede er vanskelig med to forskjellige typer stillinger på dette området og tror Høyre-forslaget bare vil skape mer tvil.

– Jeg er svært skeptisk til dette, slår hun fast.

• Les også: Nav er klar med ordningen for lønnskompensasjon

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK