BARE EGET OMRÅDE: HK organiserer ingen grossistbedrifter og har ingen planer om å gjøre det heller, framholder representanter fra forbundet. Fra venstre faglig sekretær Samra Akthar, faglig sekretær Kjetil Andersen, og Fawsi Adem, leder av HK region Øst.

Brian Cliff Olguin

HK reagerer kraftig på beskyldninger om sosial dumping

Forbundet avviser at de organiserer lageransatte som skulle vært i Fellesforbundet og dermed hindrer arbeidstakere i å gå opp i lønn.
09.02.2022
09.02.2022 15:46

Tillitsvalgte i Fellesforbundet mener at Handel og Kontors og NHOs tariffavtale for ansatte i varehandelen åpner for sosial dumping for lageransatte. Det framkommer i en artikkel i FriFagbevegelse. Tina Sjue og Kai Arne Nordhaug, som leder grossistgruppa i Oslo Transportarbeiderforening, en fagforening i Fellesforbundet, hevder at HK medvirker til at lageransatte er går på HKs avtale, mens de burde ha gått på Fellesforbundets grossistavtale med NHO. Det fører til at de ansatte tjener mye mindre enn de kunne ha gjort, hevdes det.

Handel og Kontor reagerer kraftig på beskyldningen om sosial dumping.

– LO-forbundene står sammen skulder ved skulder i kampen mot sosial dumping. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i det bildet som blir tegnet her, sier HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Beckham, Fawsi Adem, regionleder i HK region Øst og HKs faglige sekretærer Samra Akhtar og Kjetil Andersen går nå i rette med påstandene som blir framsatt i artikkelen.

– Ingen grossister på Handelsoverenskomsten

Men først: Handelsoverenskomsten, som HKs avtale med NHO heter, ble opprettet for snaue to år siden. Den er myntet på bedrifter innen detaljhandel i butikk og på nett, og lager og administrasjon tilknyttet dem. Så langt gjelder den for i NHO-medlemsbedriftene Oda (tidligere Kolonial), Felleskjøpet, Clas Ohlson, et knippe andre bedrifter, og snart kommer Ikea til.

I artikkelen framgår det at flere grossistbedrifter har gått inn på Handelsoverenskomsten. Det avviser HK'erne.

– Vi har ingen grossistbedrifter på denne avtalen, og vi er heller ikke på jakt etter medlemmer i grossistbedrifter, sier Kjetil Andersen.

– Denne framstillingen er historieløs. Fellesforbundet organiserer ansatte hos grossister, og der gjelder deres grossistoverenskomst med NHO. Vi organiserer ansatte i butikklagre. Slik har det vært siden 30-tallet, sier han.

Fysisk nærhet spiller ingen rolle

I artikkelen hevder Kai Arne Nordhaug at HK og Fellesforbundet tidligere har vært enige om at HK skal organisere ansatte i lagre som er en fysisk forlengelse av butikkene, men dersom lageret og butikken ligger fysisk atskilt fra hverandre, skal de ansatte være organisert i Fellesforbundet.

– Nei, nei. Om det er i fysisk tilknytning eller ikke, spiller ingen rolle. Et butikklager er et butikklager uansett hvor det ligger, sier Andersen til HK-Nytt.

Fawsi Adem, som har bakgrunn som tillitsvalgt i Ikea, viser til sin egen bedrift.

– Vi har to lagre som ligger utenfor varehuset, men det er fremdeles vårt organisasjonsområde. For et par-tre år siden forsøkte folk fra Fellesforbundet å organisere der. Da måtte jeg ta noen telefoner og rydde opp. Fellesforbundet må lære opp sine tillitsvalgte slik at de ikke kommer med feilinformasjon, sier han.

Feil bilde

I artikkelen på FriFagbevegelse vises det til at lageransatte på Grossistavtalen tjener betydelig mer enn ansatte på Handelsoverenskomsten. En nyansatt på Handelsoverenskomsten vil tjene om lag 10.000 kroner mindre enn om den hadde gått på Grossistavtalen, hevdes det. Men det gir ikke et riktig bilde av situasjonen, mener faglig sekretær Samra Akthar.

– De aller fleste på Handelsoverenskomsten lønnes etter trinn 6 eller over. Det er én krone mer enn lønna i grossistavtalen, sier hun, og peker på at artikkelen i FriFagbevegelse inneholder utdaterte tall.

Regionleder Fawsi Adem innrømmer at det er forskjeller i avtalene. Blant annet er skifttilleggene i Grossistavtalen bedre enn i Handelsoverenskomsten.

– Skiftordningene er for dårlige i Handelsoverenskomsten. Men vi vil bruke våre krefter på å endre dette gjennom forhandlinger med arbeidsgiverne, sier han.

LES OGSÅ: Nye tall: Dette er snittlønna i over 360 yrker

Ubegrunnet frykt

De tillitsvalgte i Oslo Transportarbeiderforening frykter at mange bedrifter som i dag er omfattet av Grossistavtalen vil gå over til Handelsoverenskomsten for å spare penger. Det er en ubegrunnet frykt, mener Samra Akthar.

– Vi skiller mellom grossistlagre og butikklagre. Vi organiserer ikke ansatte hos grossister, gjentar hun.

HK'erne reagerer på at det framstår som om forbundet tviholder på medlemmer som ellers kunne hatt høyere lønn og bedre betingelser på Fellesforbundets avtale. Slik er det absolutt ikke, framholder de.

– Vi er midt i en organiseringsuke, og vi forbereder oss på tariffoppgjør. Dette skaper bare støy. Jeg blir forbanna når de spres feilinformasjon, og jeg skulle ønske vi hadde en bedre dialog med Fellesforbundet. Og å bli anklaget for sosial dumping, det hører ikke hjemme i fagbevegelsen. Det reagerer jeg sterkt på, sier Fawsi Adem.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Gammel uenighet

Hvilket forbund som skal organisere hvilke lageransatte har vært en kilde til konflikt oppigjennom årene. Handel og Kontor og Norsk Transportarbeiderforbund/Fellesforbundet har en såkalt grenseavtale, undertegnet i 1992. Den har de forsøkt å reforhandle, senest like før koronapandemien brøt ut. Nå har de plukket opp tråden. Jørn Eggum lover ifølge FriFagbevegelse at forbundene skal bli enige om hvor grensene går innen 1. april, når tariffoppgjøret tar til.

Det håper Christopher Beckham vil være mulig.

– Vi skal forsøke etter beste evne å få til en ny avtale innen 1. april. Men om vi trenger mer tid, må vi bruke det, sier HK-lederen.

FÅ NYHETSBREV FRA HK-NYTT

09.02.2022