Erlend Angelo

HK har satt ny medlemsrekord – igjen

Handel og Kontor hadde 79.348 medlemmer på nyttårsaften. Nestleder Elisabeth Sundset er sikker på at forbundet vokser seg enda større i 2022.
12.01.2022
12.01.2022 10:10

Det går stadig framover for LOs tredje største forbund. I flere år på rad har Handel og Kontor (HK) økt medlemstallet. Aldri før har forbundet hatt så mange medlemmer som på nyttårsaften: 79.348. Det er 907 flere ordinære medlemmer enn samme dag året før.

– Det er en super utvikling. Det er hyggelig at vi i koronaåret 2021 hadde en fin økning av antall medlemmer. Det er utrolig godt jobba av de tillitsvalgte der ute, sier Elisabeth Sundset, 1. nestleder i HK.

Hun mener forbundet har vært synlige i mediebildet, og at også det er med på gjøre potensielle medlemmer oppmerksomme på HK.

– Vi gjør mye viktig om dagen, vi er aktive og presser på politikerne, for eksempel i spørsmålet om feriepenger på dagpenger. Det tror jeg gagner oss, sier Sundset.

FIKK DU MED DEG DENNE?: Gard brukte ti år på å få full stilling. En lovendring ga ham en gyllen mulighet

Snart 80.000 medlemmer

Også 2020 var et år sterkt preget av koronapandemien. Da økte HK langt mer, med 2.600 ordinære medlemmer.

– Det er riktig, men det var også et år med et hovedoppgjør, med mobilisering til en mulig streik. Da får vi vanligvis ekstra mange nye medlemmer, sier Sundset.

For også i år er det et hovedoppgjør i vente. Det betyr at enda flere vil melde seg inn i HK, tror Sundset.

Hun er sikker på at medlemsutviklingen vil gå i samme retning i 2022.

– Jajaja, absolutt. Vi er snart 80.000, lover nestlederen.

Og det kan skje fort. Allerede 1. januar fikk HK 212 nye medlemmer da det uavhengige fagforbundet Junit gikk inn i HK.

Region Øst øker mest

Også i 2021 var det region Øst som var best i klassen. Regionen fikk 783 nye medlemmer i fjor, en økning på 3,52 prosent.

– De er kjempegode, de har en fin og jevn økning. Men de dekker også et stort område og har et stort potensial. De gjør en god jobb. Det gjelder hele landet – samtlige regioner har medlemsvekst i 2021, sier Sundset.

Region Østlandet Sør ligger hakk i hæl med 3,28 prosent økning – opp 257 medlemmer.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Stabilt antall med tariffavtale

Ved forrige årsskifte kunne HK notere en god vekst i antall medlemmer som var omfattet av tariffavtale. Denne gangen er det ikke store endringer å spore: 41 flere medlemmer jobber på arbeidsplasser med en slik avtale. Totalt har 37.340 HK-medlemmer fordelen av å ha en tariffavtale på arbeidsplassen. Antallet ordinære medlemmer, fratrukket pensjonister, elev- og studentmedlemmer, er 55.062.

12.01.2022
12.01.2022 10:10