HJEM IGJEN: Junit-leder Torild Mjelstad tar med seg medlemmene sine til HK.

Privat

Fagforbundet Junit slår seg sammen med HK

Handel og Kontor får i underkant av 400 nye medlemmer i luftfarten i løpet av oktober.
06.09.2021
06.09.2021 13:45

Et ekstraordinært årsmøte i fagforbundet Junit vedtok lørdag enstemmig å gi styret fullmakt til å starte sammenslåing med Handel og Kontor.

– Jeg er ikke i tvil om at dette er det mest hensiktsmessige og fornuftige å gjøre. Vi skal jobbe for best mulig arbeidsvilkår for medlemmene våre. Det gjør vi best som store og sterke, sier Junit-leder Torild Mjelstad til HK-Nytt.

Junit organiserer snaue 400 ansatte i luftfarten. De største klubbene har det uavhengige forbundet i bakkeselskapene Widerøe Ground Handling og SGH, og i taxfreeselskapet Travel Retail Norway (TRN). Planen er at de Junit-medlemmene blir HK-medlemmer i løpet av oktober.

Les også: Shahbaz har jobbet deltid i 13 år. Nå håper han at en lovendring kan gi ham full stilling

Ønskes velkommen

HK-leder Christopher Beckham er glad for at Junit har valgt å slå seg sammen med HK.

– Dette er helt fantastisk. Vi skal sørge for at HK er et godt sted for Junit-medlemmer. Vi skal godt vare på dem, og dette skal bli en styrke for oss, sier han til HK-Nytt.

Handel og Kontor organiserer om lag 1.400 ansatte i luftfarten. Disse medlemmene tilhører den landsomfattende avdelingen FLR – Fagforeningen for luftfart og reiseliv.

Hjem til HK

Mjelstad forteller at prosessen fram til dette vedtaket startet i 2019. Det foregikk nedbemanninger i luftfarten, og Junit hadde behov for å diskutere sin egen framtid. Så kom koronapandemien som har rammet luftfarten særlig hardt. Prosessen ble satt på vent, men Junit mistet mange medlemmer. Spørsmålet om veien videre for forbundet ble igjen aktualisert.

Både YS og LO har blitt vurdert, opplyser Mjelstad. Og nå har altså Junit konkludert med å gå inn i LO-forbundet HK.

– LLF, som Junit het, oppsto jo da noen brøt ut av HK i 1988–89. Sånn sett kommer Junit hjem igjen – ringen er sluttet, sier fagforeningslederen.

Junit het tidligere Luftfartens funksjonærforening (LFF).

Følg HK-Nytt på Facebook

Forhandlinger

Torild Mjelstad opplyser om at forhandlingene med HK skal i gang snarlig.

– Det er mange detaljer som skal på plass. Vi skal gjøre dette på en positiv og ryddig måte, sier Mjelstad.

06.09.2021
06.09.2021 13:45