NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.

NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.

Martin Guttormsen Slørdal

Først ble sentralbordoperatør Rita (49) sagt opp. Så fikk hun jobb i Oslo Taxi

Rita Øren og fem kolleger sto uten en jobb fra 1. februar. Men nå kan de glede seg til å begynne i Oslo Taxi: – Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
10.12.2021
10:02
10.12.2021 11:24

katharina@lomedia.no

Frislippet av drosjeløyver og selvbetjeningsløsninger på nett førte til at sentralbordoperatør Rita Øren (49) og åtte kolleger i Taxi Sør mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i mars. De siste seks fikk oppsigelsene i høst.

Det så lenge mørkt ut. Flere av de oppsagte har ingen utdannelse. Men de har imidlertid lang arbeidserfaring med å veilede taxikunder. Øren har arbeidet i drosjeselskapet i Agder i 15 år.

– Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier hun.

Solberg-regjeringen innførte taxireformen. Nå vil dagens regjeringen stanse frislippet i drosjenæringa.

Mye lest: HK jubler for pensjon fra første krone: – Dette er en gledens dag

– Skikkelig vinn-vinn

I begynnelsen av desember snudde nedturen til sentralbordoperatørene. Seks tidligere Taxi Sør-ansatte, som i utgangspunktet ikke hadde en jobb å gå til etter 31. januar, fikk jobbtilbud fra Oslo Taxi. Øren er lettet.

– Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Rita Øren.

Sentralbordoperatørene skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden og betale per innkomne samtale.

– Vi er veldig glade for at det har løst seg. Arbeidskontraktene er signert. Nå blir det jul i år også, sier Øren.

Oslo Taxi har behov for enda flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.

Ikke gå glipp av denne: Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før

Ansatte med lokalkunnskap

Også daglig leder Ole Stenbro i Taxi Sør gleder seg over nyheten.

– Det er en svært god løsning for alle parter, sier han.

Kunder i Kristiansand vil ikke merke store forskjellen. Selv om Øren og kollegene jobber for Oslo Taxi, vil de fortrinnsvis svare på alle samtalene fra folk i Agder.

– I noen sammenhenger er det en fordel at sentralbordoperatørene har lokalkunnskap, sier Stenbro.

Taxireformen

• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.

• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.

• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.

• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.

• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.

• Bestemt av den forrige regjeringen.

• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.

Kilde: regjeringen.no

10.12.2021
10:02
10.12.2021 11:24

Taxireformen

• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.

• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.

• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.

• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.

• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.

• Bestemt av den forrige regjeringen.

• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.

Kilde: regjeringen.no