Først ble sentralbordoperatør Rita (49) sagt opp. Så fikk hun jobb i Oslo Taxi
Rita Øren og fem kolleger sto uten en jobb fra 1. februar. Men nå kan de glede seg til å begynne i Oslo Taxi: – Vi er veldig glade for at det har løst seg, sier Øren.
NY JOBB: Rita Øren skal betjene taxikunder både i Kristiansand og i Oslo når hun begynner å jobbe for Oslo Taxi.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
katharina@lomedia.no
Frislippet av drosjeløyver og selvbetjeningsløsninger på nett førte til at sentralbordoperatør Rita Øren (49) og åtte kolleger i Taxi Sør mistet jobbene sine det siste året. Tre ansatte ble oppsagt i mars. De siste seks fikk oppsigelsene i høst.
Det så lenge mørkt ut. Flere av de oppsagte har ingen utdannelse. Men de har imidlertid lang arbeidserfaring med å veilede taxikunder. Øren har arbeidet i drosjeselskapet i Agder i 15 år.
– Å jobbe på sentralbordet er det jeg kan. Før jeg begynte i Taxi Sør, var jeg hjemmeværende med barn, sier hun.
Solberg-regjeringen innførte taxireformen. Nå vil dagens regjeringen stanse frislippet i drosjenæringa.
Mye lest: HK jubler for pensjon fra første krone: – Dette er en gledens dag
– Skikkelig vinn-vinn
I begynnelsen av desember snudde nedturen til sentralbordoperatørene. Seks tidligere Taxi Sør-ansatte, som i utgangspunktet ikke hadde en jobb å gå til etter 31. januar, fikk jobbtilbud fra Oslo Taxi. Øren er lettet.
– Dette er skikkelig vinn-vinn. Veldig gledelig at de kan benytte seg av den kompetansen vi har, sier Rita Øren.
Sentralbordoperatørene skal betjene kunder i Oslo og Kristiansand, men med arbeidsplass i sørlandsbyen. Taxi Sør skal kjøpe sentralbordtjenester fra drosjeselskapet i hovedstaden og betale per innkomne samtale.
– Vi er veldig glade for at det har løst seg. Arbeidskontraktene er signert. Nå blir det jul i år også, sier Øren.
Oslo Taxi har behov for enda flere ansatte og har bedt en av sentralbordoperatørene i Taxi Sør, som ble sagt opp i mars, om å søke på en jobb i selskapet.
Ikke gå glipp av denne: Coop-ansatte får dårligere betalt for søndagsarbeid enn før
Ansatte med lokalkunnskap
Også daglig leder Ole Stenbro i Taxi Sør gleder seg over nyheten.
– Det er en svært god løsning for alle parter, sier han.
Kunder i Kristiansand vil ikke merke store forskjellen. Selv om Øren og kollegene jobber for Oslo Taxi, vil de fortrinnsvis svare på alle samtalene fra folk i Agder.
– I noen sammenhenger er det en fordel at sentralbordoperatørene har lokalkunnskap, sier Stenbro.
Taxireformen
• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.
• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.
• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.
• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.
• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.
• Bestemt av den forrige regjeringen.
• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.
Kilde: regjeringen.no
Flere saker
Fra i dag av kan du sjekke skattekortet ditt. Det er lurt å gjøre for å unngå å måtte betale enten for lite eller for mye i skatt neste år.
Gorm Kallestad / NTB
Sjekk nytt skattekort: Ble du trukket ut i skattelotteriet?
Denne logoen blir et sjeldnere syn rundt om i landet i løpet av neste år. Hele 50 Narvesen-kiosker forsvinner i tillegg til fire 7-Eleven-kiosker.
Terje Pedersen / NTB
Disse Narvesen- og 7-Eleven-kioskene legges ned i 2026
Colourbox.com
Dette kan du få i julegave fra jobben – uten å bli trukket i skatt
OVER OG UT: Elkjøp Vikingskipet legges ned. Gro Pettersen og de to tillitsvalgte Veronika Berge og Trond Åkerland fortsetter i andre varehus i kjeden, men kommer til å savne det gode arbeidsmiljøet.
Brian Cliff Olguin
Butikken legges ned, men ingen mister jobben
– Jeg skulle ønske at bedriften ikke hadde gått til dette skrittet, sier Nina Veiåker Johansen.
Brian Cliff Olguin
Bakkeselskap nekter ansatte å bytte vakter
Årets LO-nål mottakere
ERLEND ANGELO
Disse mottok LO-nåla i år
Taxireformen
• Drosjene trenger ikke være tilknyttet en sentral.
• Det er ikke tak på antall taxier i et fylke.
• Løyvehavere kan kjøre drosje i hele Norge. Før var løyvet geografisk begrenset.
• Kjøreplikten er fjernet. Nå kan biler stå parkert og sjåførene kan jobbe når de vil/tjener mest.
• Endringen trådde i kraft 1. november 2020.
• Bestemt av den forrige regjeringen.
• Dagens regjering vil stanse frislippet i drosjenæringen.
Kilde: regjeringen.no

