Lokale forhandlinger

Erfarne taxfree-ansatte får lønnsboost: – Et løft vi trengte

Et nytt lønnstrinn for ansatte med 15 års erfaring sikrer høyere lønn i Travel Retail Norway etter lokale forhandlinger.
Snart får taxfree-ansatte med lang fartstid høyere lønn.

Brian Cliff Olguin

herman@lomedia.no

– Dette er jeg fryktelig stolt av, sier HK-leder Christopher Beckham.

I september var det lokale lønnsforhandlinger i Travel Retail Norway (TRN) – selskapet som driver Taxfree og Travel Value-butikkene på Norges største flyplasser.

Klubben, som er en av de største i hele Handel og Kontor (HK), har fått innført et ekstra lønnstrinn for å sikre høyere lønn til de ansatte med lang fartstid i bedriften.

Det nye lønnstrinnet, trinn elleve, skal ligge to kroner i timen høyere enn det nest øverste trinnet. Det skal inntreffe ved 15 års ansiennitet i TRN. Fra før av har TRN altså ti lønnstrinn, der man kommer opp på trinn ti ved ti års ansiennitet.

– Medlemmene er veldig fornøyde. Det var ingen som hadde så store forventninger til de lokale forhandlingene i år, sier hovedtillitsvalgt i TRN, Rozina Nazar.

Skal være lønnsforskjell

I årets lønnsoppgjør mellom HK og arbeidsgiverorganisasjonen Virke blei det enighet om at ansatte som har jobba i ti og 15 år i samme bedrift, skal få egne tillegg.

Poenget er at det skal være forskjell i lønna mellom den høyeste minstelønnssatsen i tariffavtalen og for dem med lang ansiennitet.

Dette gjelder ansatte omfatta av den største tariffavtalen i varehandelen, landsoverenskomsten.

I tariffavtalen finnes det kun seks minstelønnstrinn. Men bedrifter kan ha egne lønnssystemer, for eksempel med flere trinn.

Lønnstillegga for de med 10- og 15-års ansiennitet må være innført i løpet av 2025, ifølge protokollen fra meklinga. I praksis betyr det at flere vil få innført tillegga fra 1. januar 2026.

Arbeidsgiverne er også forplikta til å innføre det HK og Virke blei enige om i lønnsoppgjøret.

Les også: Dette blei Virke og HK enige om i årets lønnsoppgjør

Økt sparesats

Nazar forklarer at bakteppet for årets lokale forhandlinger ikke var gode økonomiske tall.

I 2023 tapte selskapet over 70 millioner kroner. Svak krone, etterdønninger etter pandemien og halvering av tobakkskvoten får mye av skylda. Derfor hadde heller ikke klubben noen store forhåpninger før oppgjøret.

– Men selv om det er tøffe tider, er arbeidsinnsatsen god. Det skal de ansatte belønnes for, understreker Nazar.

Og det mener hun de får. Nazar er fornøyd med resultatet av forhandlingene.

Rozina Nazar

Brian Cliff Olguin

I 2022 blei TRN og HK-klubben enige om å øke sparesatsen i obligatorisk tjenestepensjon (OTP) til fem prosent innen utgangen av 2026. I årets forhandlinger har de skrudd satsen opp fra 3,5 prosent til 4 prosent med virkning fra 1. juli.

De har også fått videreført en prøveordning der ansatte som jobber i høysesong blir kompensert med to ekstra feriedager. Ordninga blei innført i forrige oppgjør.

– Neste år skal vi prøve å forhandle det opp til fire dager. Det er et viktig tiltak for å få flere folk med høy kompetanse på jobb i høysesongen, når det er mange sommervikarer, sier Nazar.

HK-Nytt har sett protokollen fra forhandlingene mellom TRN og HK-klubben i TRN.

Les også: Ap må øke pensjonene nå – ikke etter neste valg, mener Rødt

Fornøyd forbundsleder

HK-leder Christopher Beckham er strålende fornøyd med at de tillitsvalgte i TRN har fått innført et ekstra lønnstrinn, et helt år før fristen.

– Dette er jeg fryktelig stolt av. Her har klubben tatt tak i protokollen etter meklinga og vist at man ikke må vente til siste frist.

Forbundslederen mener dette beviser at det er et godt forhold mellom ledelsen og de tillitsvalgte i TRN.

Beckham håper flere utnytter muligheten og krever å få innført ansiennitetstillegga.

– Noen steder prioriterer tillitsvalgte annerledes i år. Men jeg håper mange bedrifter og tillitsvalgte setter seg ned med dette i god tid før fristen, sier han.

Les også: Butikkansatte skal få mer skattefri rabatt. Men Kiwi-ansatte Siri får ingenting