Lønnsoppgjøret 2024

Enighet i lønnsoppgjøret for butikk-, kontor- og lageransatte. Dette er resultatet

Det blir ikke streik i varehandelen.
SLITNE: Etter ti timer mekling på overtid klarte Virke og HK å bli enige om årets lønnsoppgjør for de ansatte i varehandelen. Fra venstre: Administrerende direktør Bernt Apeland, riksmekler Mats Ruland og forbundsleder Christopher Beckham.

Brian Cliff Olguin

hk-nytt@lomedia.no

Ti timer etter at fristen for å bli enige under meklingen gikk ut ved midnatt, har Handel og Kontor (HK) og arbeidsgiverorganisasjonen Virke blitt enige om årets lønnsoppgjør for butikk-, kontor- og lageransatte.

Dermed blir det ikke noe av den varslede streiken. 4.256 medlemmer i HK kan pakke bort streikevestene sine.

Dette er HK og Virke enige om:

• Et generelt tillegg på 4 kroner i timen til alle.

• Minstelønnssatsene i tariffavtalene økes slik:

Lønnstrinn 1-4 økes med 6 kroner i timen (inkludert det generelle tillegget).

Lønnstrinn 5 øker med 9 kroner i timen (inkludert det generelle tillegget).

Lønnstrinn 6 økes med 12,45 kroner i timen. (inkludert det generelle tillegget)

Tilleggene som ble gitt fra 1. februar som følge av garantilønnssatsene i tariffavtalen er inkludert i disse trinnøkningene.

– Med dette har vi klart å sikre medlemmene økt kjøpekraft, sier HK-leder Christopher Beckham til HK-Nytt.

Han mener den økonomiske rammen er i tråd med frontfaget, 5, 2 prosent, altså det Fellesforbundet og Norsk Industri forhandlet fram for arbeidstakerne i industrien tidligere i år.

• Tillegget for arbeid på søndager økes med 5 kroner i timen, til 115 kroner.

• Ansiennitetstillegg

Det skal innføres et ansiennitetstillegg for ansatte som har jobbet 10 og 15 år i samme bedrift. Det skal være på plass innen utgangen av 2025 og størrelsen på tilleggene skal avtales lokalt.

• En kompetansereform for handels- og tjenestenæringen

Arbeidet med reformen skal starte senest i oktober og skal være integrert i tariffoppgjøret i 2026.

Blant annet skal et utvalg vurdere faktiske behov og utfordringer i næringene, vurdere etablering og administrering av et kompetansefond og tilpasse regjeringens kompetansereform til næringenes behov.

Partene er også enige om at de i fellesskap skal initiere og søke om offentlig finansiert treparts bransjeprogram for avtaleområdet.

– Denne avtalen representerer et avgjørende skritt mot å sikre at hver enkelt arbeidstaker i handels- og tjenestenæringene har tilgang til relevant og oppdatert kompetanse, noe som er særlig viktig innen næringene som her er berørt, sier HK-leder Christopher Beckham.

HK: Et godt resultat

Totalt sett er resultatet av lønnsoppgjøret godt, mener HK.

– HK Norge fikk gjennom kravet om økt kjøpekraft. HK Norge gikk også inn med viktige krav om å ramme inn søndag som annerledesdagen. Dette har vi nå fått gjennomslag for med et tillegg for søndagsarbeid. Sammen med planer for en ambisiøs kompetansereform for handels- og tjenestenæringen, er dette oppgjøret et godt resultat, skriver forbundet i en pressemelding.

Strekk i laget

Arbeidsgiverne er fornøyd med å ha unngått en streik.

– Dette er et godt resultat. Jeg er veldig glad for at vi har kommet i mål med en avtale som jeg mener både gjør arbeidsplassene trygge og sørger at vi får en attraktivitet i tjeneste- og handelsnæringene gjennom de felles ambisjonene vi har, sier administrerende direktør Bernt G. Apeland i Virke  til HK-Nytt.

– Hvorfor tok meklingen så lang tid?

– Det har vært krevende forhandlinger. Det var et sterkt ønske om styrket kjøpekraft fra arbeidstakersiden. Samtidig har det vært viktig for oss på arbeidsgiversiden å sikre et oppgjør som er ansvarlig og som våre medlemsbedrifter kan bære, sier Apeland.

Medlemmene bestemmer

Nå skal medlemmene som er omfattet av dette lønnsoppgjøret si sin mening om resultatet av meklingen i en uravstemning.

Ni tariffavtaler

Resultatet av meklingen gjelder disse tariffavtalene mellom HK og Virke:

• Landsoverenskomsten–Gjelder for butikk-, kontor- og lagerfunksjonærer og sjåfører, også ansatte i samvirkelag (Coop). Gjelder ansatte i kiosker, bingoer og fotolaboratorier.

• Forlagsavtalen–Gjelder for ansatte i forlag.

• Reiselivsavtalen–Gjelder for ansatte i reisebyrå og reiseoperatører.

• Bok- og papiravtalen–Gjelder for ansatte i bokhandlere.

• Kontoroverenskomsten–Gjelder ansatte ved kontor, også ansatte i callsentre.

• Bransjeavtalen for advokatvirksomheter–Omfatter kontoransatte ved advokatkontor.

• Lederoverenskomsten–Gjelder for de som tidligere var omfattet av overenskomsten for ledere i samvirkelag og ledere i Coop Norge SA med flere.

• Informasjonsteknologiavtalen–Gjelder bedrifter i data- og kontorteknisk bransje. Omfatter lagerfunksjonærer/-arbeidere, kontorfunksjonærer, EDB-operatører, programmerere og system- og EDB-konsulenter.

• Bilselgeravtalen–Gjelder bilselgere.