(Illustrasjonsfoto)

Deltidsansatte i Vinmonopolet forteller om kamp om ekstra arbeidstimer og fryktkultur

HK-klubben rapporterer om et helt rush av juridiske saker der deltidsansatte krever utvidet stilling.
29.09.2022
30.09.2022 08:45

leif.kirknes@lomedia.no

Deltidsansatte på Vinmonopolet har problemer med å få nok jobb til å leve normale liv, skriver NRK. De har snakket med anonymiserte ansatte som sier de ikke lenger orker å holde kjeft om ledelseskulturen.

NRK har vært i kontakt med flere ansatte som melder om en kamp for å få ekstravakter utover det de har kontraktfestet, for å få nok inntekt til livets utgifter. Kampen om vakter gjør det også vanskelig å planlegge fritiden.

Les også: «Jeg har ingenting ekstra, det er ikke mulig å spare penger»

Det nevnes også at det er en fryktkultur i Vinmonopolet, der ansatte frykter å få enda færre vakter hvis de tar opp problemstillingen.

Vinmonopolet kjenner seg ikke igjen i påstander om fryktkultur, sier de til NRK, og viser til positive resultater fra medarbeiderundersøkelser.

Tilbakevennende problemstilling

HK-Nytt har skrevet om deltidsproblematikken i Vinmonopolet tidligere. I 2018 «vant» to HK-medlemmer høyere stillingsprosent i retten. Først fikk de to medhold i Tvisteløsningsnemnda, men Vinmonopolet tok saken til Bergen tingrett. Også der fikk de to ansatte medhold.

Les også: Borghild og Anne vant retten til mer arbeid

I 2015 skrev HK-Nytt at «Vinmonopolet er deltidsversting», da hele 77 prosent jobbet deltid i selskapet. Det tallet er nå noe lavere, 62,5 prosent, ifølge årsrapporten for 2021.

Til NRK svarer Vinmonopolet at kundestrømmen, som er størst inn mot helga, gjør det nødvendig med mange deltidsstillinger. De har siden 2018 hatt et prosjekt gående for å se hvordan de kan øke størrelsen på deltidskontrakter og antallet heltidskontrakter.

Jobber med mange saker

Helge Storvik, leder for Funksjonærklubben i Vinmonopolet, en avdeling i Handel og Kontor (HK), sier til HK-Nytt at de har et helt rush av saker der medlemmer ønsker høyere kontrakter. Akkurat nå er det rundt 20 saker som HK jobber juridisk med, forteller han.

I tillegg samarbeider klubben med bedriften for å finne løsninger på slike saker. Storvik bekrefter at det pågår et prosjekt i selskapet for å se på problemstillingen heltid/deltid. Blant annet ser de på mulighetene for å overbemanne butikker med opptil 30 prosent og/eller å la enkeltansatte jobbe på tvers av flere butikker i områder der det ligger flere Vinmonopol relativt nær hverandre.

– Selskapet sier deltid er en naturlig konsekvens av at det er mest å gjøre på torsdag, fredag og lørdag?

– Det fratar ikke bedriften ansvaret i å forsøke å være en bedre tilrettelegger, sier Storvik.

Må gå riktig for seg

Påstanden om at det er en fryktkultur i Vinmonopolet mener Storvik må tas på ramme alvor. Det finnes flere kanaler som kan benyttes, slik som varslingskanal, medarbeidertilfredshetsundersøkelser og å ta det opp direkte med de tillitsvalgte.

– Jeg har ingen sånne saker på bordet per i dag, men kommer uavhengig av det til å ta opp dette med bedriften umiddelbart. Det er lett å ta fatt i og såpass ødeleggende for oss at vi må avdekke hva som ligger i dette, sier han.

Storvik forteller at mange arbeidskontrakter blir redusert etter at koronaen nå har gått over, men ber selskapet om å håndtere slike saker korrekt og å gi tilstrekkelig informasjon overfor ansatte som havner i en slik situasjon.

– Vi har hatt to år med korona, der Vinmonopolet stod fram som et reelt monopol, med behovet det førte til med å gi folk en høyere kontrakt. Nå beveger vi oss mot et normalår, som 2019, og da reduseres kontraktene. Det er også noe som gjør dette hele veldig komplisert. Men det er bedriftens soleklare ansvar å sørge for at dette går korrekt for seg og at de klarer å kommunisere hva som skjer, sier Helge Storvik.

KLUBBLEDER: Helge Storvik (arkivfoto)

29.09.2022
30.09.2022 08:45