TAKKER HK: Ni ansatte vant jobbene tilbake i H&M. Her er fem av dem, fra venstre Mona Mizban, tillitsvalgt Janne Evensen, Ljutvija Bektari, Kaltrina Shabani og Lene Flakk.

Erlend Angelo

De mistet jobbene da H&M-butikken ble nedlagt – fikk dem tilbake med hjelp fra HK

– Vi er evig takknemlig for støtten fra forbundet, sier de ansatte.
01.09.2020
01.09.2020 15:12

erlend@lomedia.no

I april smalt det: H&M-butikken på kjøpesenteret «Slottet» i Kristiansand skulle legges ned. Tillitsvalgt Janne Evensen fikk beskjeden servert på et hasteinnkalt morgenmøte med ledelsen. Etterpå ble alle ansatte kalt inn til allmøte. Flere av de ansatte trodde de skulle få beskjed om at koronapermitteringene var over. Istedenfor kom sjokket: Butikken skal stenge på grunn av andre behov i bygget, dere mister jobben i løpet av noen måneder.

Ingen drøftelser med tillitsvalgt. Ingen tilbud om jobb andre steder. Det er slutt.

Les også: – Våre medlemmer er klare til streik, sier HK-lederen

HK: – Rett til å stå i stillingene

Evensen tok umiddelbart kontakt med HK. Der var beskjeden tydelig: Dere kan ha rett til å stå i stillingene! H&M har nemlig flere butikker i Kristiansand og omegn, og her kommer begrepet utvalgskrets inn. Altså: Hvor mange butikker skal inkluderes i kretsen der nedbemanningen skal skje? Er det den ene butikken som faktisk skal legges ned – eller skal man inkludere flere i nærområdet?

Her har det vært flere saker i rettsapparatet opp gjennom årene for hva en slik utvalgskrets skal være, men når arbeidsgiveren har flere butikker i umiddelbar nærhet mener HK de ansatte skal vurderes opp mot behovet totalt sett i disse butikkene. Har de ansatte i denne butikken lenger ansiennitet enn ansatte i den andre? Kanskje er det behov for mer arbeidskraft i de andre butikkene?

Det var nettopp dette de ansatte på Slottet gjorde: De påberopte seg rett til å jobbe i de andre butikkene.

Les også: Berit har det HK krever for alle i varehandelen

H&M tilbød fortrinnsrett

Tilbudet fra H&M var at de hadde fortrinnsrett når det dukket opp ledig jobb i en av kjedens andre butikker.

Det fant ikke de HK-organiserte ved Slottet seg i. Etter mye om og men, søvnløse netter og hardt mot hardt, endte det med at alle fikk jobb på de andre H&M-butikkene i Kristiansand – inkludert å beholde stillingsprosentene.

Ekstra stor glede var det at ingen andre måtte miste jobben.

– Vi var jo litt bekymret for at vi skulle ende opp med å ta jobben fra noen andre siden vi har så lang ansiennitet, men det skjedde heldigvis ikke. Det blir nok mer å gjøre på de andre butikkene nå som det legges ned her, tror tillitsvalgt Evensen.

Les også: – Ikke rør garantilønna vår, sier butikkansatte

Takknemlige

Og godordene hagler etter at jobbene ble reddet.

– Hadde vi ikke hatt HK i ryggen, så hadde vi alle stått uten jobb nå, understreker Janne Evensen og hennes kolleger.

Flere av dem er «voksne damer», som de sier, som kunne medført store vanskeligheter for å få ny jobb. Det inkluderer også faren for å miste AFP, altså rett til tidligpensjon.

– Vi må oppfordre alle til å melde seg inn. Vi har vært så fortvilet, men HK har vært en stor støtte for oss, sier Mona Mizban.

Det eneste triste er at de ni HK-organiserte splittes opp på flere butikker. Men kanskje de samles til slutt igjen, som de selv sier. Dessuten gir det mulighet til spre budskapet til flere kolleger:

– Jeg skal virkelig oppfordre venner og kjente til å organisere seg, sier Kaltrina Shabani.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

Håper H&M endrer

De ansatte ved Slottet er skuffet over at H&M brukte så lang tid på å lytte som de gjorde. Nå håper de at endringen i Kristiansand-saken blir den nye malen ved framtidige nedleggelser – selv om flere av dem tillater seg å tvile.

Også Geir Løland, regionsekretær i HK og mannen som bisto medlemmene, håper H&M tar lærdom av saken.

– For oss er dette en prinsipielt viktig seier knytta til utvalgskrets. Vi håper dette setter en standard når H&M og andre butikker skal nedbemanne framover, sier Løland til HK-Nytt.

Regionsekretæren frykter derimot at «kynismen rår» også framover, og er nøye på å påpeke at tillitsvalgte må være på vakt.

– Dette viser jo betydningen av å ha tariffavtale, å være organisert og å ha tillitsvalgte som følger nøye med, sier Løland.

Både han og medlemmene som vant tilbake på jobben minner om at kun de organiserte beholdt jobbene. Alle de uorganiserte ble stående uten arbeid.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

– Ser fordeler ved å vurdere flere butikker

Arbeidsgiver H&M påpeker at hovedtillitsvalgt har vært involvert fra et tidlig tidspunkt i nedleggelsen av Slottet, og mener en mindre utvalgskrets vil være mer forutigsbart og sånn sett kan bidra til mer stabilitet i en bransje som er i stadig endring.

Men, de skriver i en epost at de etter innspill fra fagforeningen har endret sin prosess ved nedleggelser.

«Hvis det blir aktuelt i fremtiden, vil lokalt tillitsvalgt tidlig få påvirke hvilke butikker som skal være med i utvalgskretsen. Det vil ikke være forutbestemt, da det må vurderes i det konkrete tilfellet hvilke butikker som er naturlig å ta med i utvalgskretsen. Selv om det er gode argumenter for at hver butikk er en enkelt krets, ser vi i likhet med fagforeningen fordeler med å vurdere flere butikker i samme krets. Sammen med hovedtillitsvalgt og lokalt tillitsvalgt må det vurderes hvilke butikker som skal inngå i en krets. Det vil være flere faktorer som avgjør dette, og det må gjennomføres en individuell vurdering. Ser vi eksempelvis på Oslo, har vi mange butikker med geografisk avstand og ulike arbeidstider, og dermed vil kretsene kunne variere. Også utenfor Oslo må det gjøres lignende avveininger» skriver kommunikasjonsrådgiver Thea Kjendlie til HK-Nytt.

01.09.2020
01.09.2020 15:12