BLE ENIGE: Lise Olsen (nestleder i LO Stat) og Spekter-direktør Anne-Kari Bratten (t.h.) fant sammen om en avtale etter to dager med forhandlinger.

Alf Ragnar Olsen

975 kroner i generelt tillegg til ansatte i Spekter-virksomheter

LO Stat og Spekter enige om et generelt tillegg til alle. Snart begynner neste runde med forhandlinger.
27.08.2020
27.08.2020 09:29

anders@lomedia.no

Etter to dager med forhandlinger kunne LO Stat-nestleder Lise Olsen oppsummere resultatet med at de har fått på plass mye som var viktig for LO Stat – som er en samling av LO-forbundene som har medlemmer i statseide virksomheter.

– Dette var temaer som var viktige for oss, som bærekraft, likelønn, å diskutere teknologisk utvikling lokalt og ikke minst kompetanse, sier Olsen.

Økonomisk ga de sentrale forhandlingene et generelt tillegg til alle på 975 kroner i året. Det kan bli mer.

– Økonomisk er det innafor frontfaget. Det gikk nesten på automatikken. Det blir kanskje mer krevende når de skal forhandle ute på de enkelte virksomheter. Det gjør de jo fritt. Men vi forholder oss til frontfagsramma, sier Olsen.

Les også: Berit har det HK krever for alle i varehandelen

Ikke vanskelig med økonomi

Den sentrale delen av tariffavtalen mellom LO Stat og Spekter gjelder alle virksomhetene, som sykehus, kultursektoren, Avinor, NRK, Vy, Posten, Vinmonopolet, busselskaper, studentsamskipnader, Statnett, Statsskog, Norsk Tipping, Innovasjon Norge og Norges forskningsråd. HK har også vært representert i det som kalles A-delsforhandlingene. Forbundet har om lag 1.200 medlemmer i Vinmonopolet, Felleskjøpet, Norges Håndballforbund, Vy Buss og Din Utvikling.

Nå følger lokale forhandlinger i alle virksomheter, også kalt B-delen, med frist 23. september.

– Vi fikk ikke igjennom alle krav, men de vi fikk på plass var kanskje de viktigste. Vi fikk i alle fall til det vi kunne, det er jeg overbevist om, sier Lise Olsen.

Hun legger til at det er forhandlingene ute i virksomhetene som til slutt avgjør hvor bra resultatet blir til slutt.

Les også: Nå starter lønnsoppgjøret for 50.000 ansatte i statseide virksomheter som Vy, Posten, Avinor og NRK

Spekter er fornøyd

Spekter har også forhandlet, og blitt enige med, med Unio, YS og SAN, og skal forhandle med Akademikerne 28. august.

Administrerende direktør Anne-Kari Bratten i Spekter uttaler følgende om forhandlingene:

– Jeg er fornøyd med at vi har kommet til enighet med LO, Unio, YS og SAN i de innledende sentrale forhandlingene. Norsk økonomi og arbeidsliv er i en svært krevende situasjon. Det blir viktig at de lokale partene som skal forhandle i den enkelte virksomhet følger opp den normen som er lagt fra frontfaget, sier hun.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Mange temaer oppe

LO Stat og Spekter er også enige om at det er viktig og relevant å diskutere bærekraft og miljø i et overordnet perspektiv, i tråd med FNs bærekraftsmål.

– Vi er enige med Spekter om viktigheten av å diskutere og leter etter lokale løsninger for hvordan man kan bidra til å redusere miljøavtrykket på virksomhetsnivå, sier Lise Olsen.

De to partene er også enige om å utarbeide en eksempelsamling på hvordan parter lokalt samarbeider om teknologisk utvikling, innføring og bruk av teknologiske systemer og eventuelle kontrolltiltak samt innføring av kunstig intelligens.

I tillegg ble de enige om å samle alle jernbaneselskapene i ett og samme avtaleområde i Spekter.

CargoNet AS, SJ Norge AS, Flytoget AS, Go-Ahead Norge AS, Green Cargo AS, Hector Rail AS, Vygruppen AS, Vy Gjøvikbanen AS og RailCombi AS er nå i det området der NSB var før.

– Det var viktig for oss å få på plass. Fordelen er at vi sikrer at disse togselskapene ikke kan bruke lønns- og arbeidsvilkår for å konkurrere med hverandre. Det sikrer også at framtidige anbudsutsettinger kan styres tariffmessig, sier Olsen.

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV

27.08.2020