FRYKTER FOR NESTE SOMMER: Amir Mayani, leder i Fagforening for Luftfart og Reiseliv i HK.

Erlend Angelo

Fagforeningsleder advarer om dobbel feriesmell:

– Sommeren 2021 kommer vi til å trenge et skikkelig pusterom. Det er det mange som ikke vil ha råd til

I 2015 forsvant feriepenger på dagpenger. Det er det ekstra mange som kommer til å merke til neste år. Men regjeringen lytter ikke til HK-tillitsvalgtes bønn om feriepenger.
20.05.2020
20.05.2020 12:21

erlend@lomedia.no

Tusenvis av HK-medlemmer er permitterte, og går dermed på dagpenger for å få hverdagen til å gå rundt.

Dagpenger betyr ikke bare et tap på rundt 40 prosent av lønna – og dermed en slunken feriekasse allerede i år. Du får heller ikke feriepenger på dagpengene. Dermed kan også ferien 2021 bli redusert til et minimum for mange arbeidstakere.

Det var Høyre/Frp-regjeringen fjernet dette i 2015. En endring LO og HK var imot da den kom, og som de mener bør reverseres den dag i dag.

Vernesak!

Amir Mayani, tillitsvalgt i luftfarten, er fortvilet over mangelen på feriepenger på dagpengene.

– For det første er ferie en vernesak. 2020 har vært og er en psykisk belastning for mange. Sommeren 2021 kommer vi alle til å trenge et skikkelig pusterom. Men det er mange som risikerer å ikke ha råd til en skikkelig ferie, fordi de har gått ukes- og månedsvis på dagpenger i år, og det får de jo ikke feriepenger på, sier Mayani, leder i Fagforening for Luftfart og Reiseliv i HK.

Les også: – Å være tillitsvalgt under koronakrisa har vært en psykisk påkjenning, sier Amir Mayani

– Og hva med barn som har vært isolert i deler av 2020. De fortjener en skikkelig ferie neste år – ikke foreldre som ikke har råd eller som i verste fall blir sykemeldt fordi de ikke får en skikkelig ferie, sier Mayani.

Mange vil lide

Fagforeningslederen tenker også på reiselivsbransjen, som ligger med brukket rygg etter at koronaviruset i praksis har stoppet alle reiser.

– Hele turistnæringen trenger at folk har råd til å feriere skikkelig i 2021. Vi kan ikke få en dårlig sesong til etter denne, det vil koste mange arbeidsplasser, frykter Mayani.

Les mer: Frykter regjeringen skyver folk ut i arbeidsledighet: – Det holder ikke med permitteringer ut oktober

Han tror det økonomisk sett vil lønne seg å gi feriepenger på dagpenger.

– Jeg vet ikke hva det vil koste; men dette er jo noe man har hatt tidligere. Om vi ikke får det på plass, så kan kostnadene blir høyere. Både med tanke på inntekter som frafaller, sykefravær – og den psykiske helsa til folk, advarer Mayani.

Regjeringen: – Står for endringen i 2015

Regjeringen på sin side lover ingenting på feltet. Snare tvert imot. Statsråd Torbjørn Røe Isaksen svarte dette til Aps Lise Christoffersen på direkte spørsmål om feriepenger på dagpenger:

– Vi har ingen planer om å foreslå noen endringer i feriepengeregelverket for ledige eller de på dagpenger. Den endringen ble gjort i 2015, og vi står for den.

Statssekretær Saida Begum i Arbeids- og sosialdepartementet utbroderer i en epost til HK-Nytt:

– Regjeringen vurderer hele tiden hvilke tiltak som er riktige for den ekstreme situasjonen vi står oppe i. Vi gjør alt vi kan for å sikre folk en inntekt å leve av. Allerede nå er det tegn på at en del av dem som har meldt seg som arbeidssøkere kommer seg i jobb igjen, men det er en alvorlig situasjon med så mange arbeidsledige og permitterte. Endringene man gjorde i 2015 gir de som har mottatt dagpenger i mer enn 52 uker, rett til ferie i inntil fire uker med dagpenger.

HK: – Jobber videre med saken

Forbundsleder i HK, Christopher Beckham, er ikke imponert over regjeringens håndtering.

– Nok en gang prioriterer regjeringen dem med mye. Når bedriftene har fått såpass store kompensasjonsordninger, fortjener de ansatte også gode ordninger av velferdsstaten, sier Beckham til HK-Nytt.

Han lover at både LO og HK skal jobbe videre med saken. Både opp mot regjeringen og Stortinget. Nøkkelen er gjennom opposisjonen – inkludert Frp, som i sin tid fjernet feriepengene i 2015 gjennom daværende arbeidsminister Robert Eriksson.

– Dette er dramatisk, det er mange som vil oppleve store konsekvenser neste år. Regjeringen er med på å skape ulikheter i samfunnet. Vi vil gjøre det vi kan for å endret dette, for dette slår veldig urettferdig ut. Fagbevegelsen har vært opptatt av dette spørsmålet lenge, men nå er det tydeligere enn noen gang at vi må få endret det tilbake, sier Beckham.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

20.05.2020