PÅSKEFRI I ZARA: Ida Marie Aanensen (f.v.) og Alejandra Castro tok kampen for alle 400 butikkmedarbeiderne i Zara Norge.

Katharina Dale Håkonsen

Klesbutikkjeden Zara og lørdagsjobbing

Zara-ansatte Ida Marie og Alejandra kjempet fram fri på påskeaften for 400 ansatte

Zara-ledelsen ville at alle ansatte skulle jobbe på påskeaften. Da satte hovedtillitsvalgte Alejandra Castro foten ned.
13.04.2022
13.04.2022 15:47

katharina@lomedia.no

– Medlemmene var veldig opprørte. De ville ikke bli tvunget til å jobbe på en fridag, sier hovedtillitsvalgte Alejandra Castro (33) i Zara Karl Johan til HK-Nytt.

Fire uker og to dager før påske var Castro og hovedverneombud Ida Marie Aanensen (26) i møte med ledelsen i Inditex Norge. Inditex eier klesbutikkjeden Zara. Ledelsen presenterte vaktplanen for påska hvor det stod at alle ansatte skulle jobbe påskeaften uten ekstra betaling.

Da sa Castro stopp.

Hun hadde nylig vært på kurs i regi av Handel og Kontor (HK) og lært at ansatte har rett på fri påskeaften. «Påskeaften er fridag», står det i Landsoverenskomsten med Virke, tariffavtalen som omfatter Zara-ansatte.

– Jeg sa til ledelsen at ansatte har krav på fri, ifølge tariffavtalen, sier Castro.

400 ansatte får påskefri

Og ikke nok med det: Hvis påskeaften faller på arbeidstakeres jobblørdag, skal ansatte ha lønn selv om de ikke jobber.

– Vi ble til slutt enige med ledelsen om at de ansatte som vil ha fri, skal få fri og de som frivillig velger å jobbe, får 110 kroner ekstra i timen hele lørdag, sier Castro.

Hovedtillitsvalgt ved Zara Karl Johan i Oslo tok ikke bare kampen for sine 160 kolleger ved filialen i sentrum av Oslo. De framforhandlede rettighetene gjelder for alle 400 Zara-ansatte i Norge.

– Det er en stor seier, sier hun.

Castro og Aanensen kjempet også fram at ansatte som ifølge vaktplanen skal jobbe på 2. påskedag, 17. mai og 2. pinsedag skal ha betalt. Dette er også rettigheter ledelsen prøvde å ta fra de ansatte. Nestleder i HK-klubben Melissa Nygaard deltok også i forhandlingene med ledelsen.

Mange blir lurt selv i 2022

Fawsi Adem, leder av HK region Øst, håper HK-klubben i Zara motivere flere til å slåss for sine rettigheter.

– Det er veldig bra at tillitsvalgte krever at våre avtaler følges. De tillitsvalgte i Zara har vist at det nytter å kjempe, stå sammen og organisere seg i en HK-klubb, sier Adem til HK-Nytt.

For regionlederen handlet seieren også om å opprettholde tariffavtaler lokalt, en kamp tillitsvalgte må ta. Han forteller at det er mange butikker med tariffavtaler som holder åpnet påskeaften og hvor ansatte ikke vet at de har rett på fri eller ekstra betalt om de jobber.

– Ledelsen har heller ikke lov til å endre vaktplanen uten å forhandle med tillitsvalgte. Det skal skje minimum fire uker i forkant.

– Det er dessverre mange som fortsatt blir lurt. Og dette skjer i 2022, sier han.

Viktigheten av tariffavtale: Nathan, Ørjan og Runar ble nektet bonus av Elkjøp, mens andre fikk. Da ble det bråk

Still godt forberedt

Både Alejandra Castro og Ida Marie Aanensen skal ha fri påskeaften. Etter at HK-klubben kom til enighet med ledelsen, sendte de ut en epost til ansatte for å høre om folk ville jobbe. De aller fleste valgte å ta fri.

– Hvilke tips har dere til andre tillitsvalgte som vil ha påskefri?

– Jeg anbefaler dem å samarbeide med HK regionalt og hovedverneombudet og opprette en god dialog med ledelsen, sier Aanensen.

Castro har fått mye igjen for at hun har lest seg opp på ansattes rettigheter i avtaleverket.

– Det er lurt at både ledelsen og medlemmene tidlig i prosessen har en god forståelse av tariffavtalen og hva ansatte har krav på, sier hun.

– I møter med ledelsen bør arbeidstakersida være godt representert. Vi stilte med hovedtillitsvalgt, nestleder og hovedverneombud, sier Aanensen.

Helt til slutt vil hun gjerne skryte av ledelsen.

– Når de skjønte alvoret, var de åpne, forståelsesfulle og tilrettela for en løsning, sier Aanensen.

HK-Nytt har sendt en epost med spørsmål til HR-ansvarlig i Inditex Norge. Vi oppdaterer artikkelen når de svarer.

Mye lest: Norli deler ut 50 millioner kroner i eierutbytte og bonus til ansatte, men tillitsvalgte Camilla vil ha mer i lønn

13.04.2022
13.04.2022 15:47