HK-MEDLEM: Butikksjef Linda Nilsen har ikke permittert noen hos Ark på Jessheim.

Jan-Erik Østlie

Stort salg av familiespill: – Fint at folk bruker denne tida til å gjøre noe sammen

Ikke alle bransjer sliter like mye i koronaens tid. Bokhandlene har bedre dager enn gjennomsnittet i handelsbransjen. I hvert fall en bokhandel på Jessheim.
25.03.2020
25.03.2020 08:42

jan.erik@lomedia.no

– Jeg har hørt at boka «Kampen mot bakteriene» av Erik Martiniussen skal ha blitt en bestselger. Stemmer det?

– Vi har boka, men jeg tror ikke akkurat den har gått så veldig bra her, forteller Rasmussen Uhlen hos Ark Bokhandel på Jessheim.

Ark er landets største bokhandelkjede med 143 butikker over hele landet.

Permitterte arbeidere slipper økonomisk kjempesmell i påska. Se de nye reglene

Ville spre glede

For mens norske bedrifter i de aller fleste bransjer i hopetall varsler om lavt salg, liten produktivitet og permitteringer på løpende bånd – med konkurser og arbeidsledighet som mulige konsekvenser, er aktiviteten hos flere bokhandlere nesten som vanlig.

I Storsenteret på Jessheim, hvor det er overraskende mange mennesker en mandag ettermiddag, fins både bokhandlene Norli og Ark. Ved sistnevnte jobber Tom Helge Rasmussen Uhlen. Her han har jobbet i snart fire år. Før helga la han igjen en beskjed på HK-Nytts Facebook-side. Beskjeden var: «Slik det ser ut nå så klarer vi oss bra og det håper jeg fortsetter.»

– Hvorfor skrev du dette?

– Det er så mange triste nyheter om dagen. Her ville jeg vise fram en bransje som faktisk går rundt – jeg ville spre litt glede i disse dystre tider, sier han.

Artikkelen fortsetter under bildet.

KRIM OG SPENNING: Tom Helge Rasmussen Uhlen står foran de hyllene med de mest populære bøkene for tiden.

Puslespill er vinneren

Og det er spillene som ruler. Klassiske brettspill som Ludo og Monopol og andre familiespill går godt, men hos Ark på Jessheim selger de aller mest puslespill. Kompliserte spill med både 3.000 og 5.000 brikker til 500–600 kroner går som varmt hvetebrød om dagen.

– Kjøper folk flere spill av gangen?

– Nei, noe hamstring av spill har jeg ikke opplevd, sier han.

Samtidig har de ikke det publikumstrykket de er vant til. Færre kunder er innom butikken, men det er aldri helt tomt. De har redusert åpningstidene noe. Åtte timer er det nå på hverdagene mot vanligvis elleve. Og de stenger en time tidligere på lørdager.

– Hva med boksalget?

– Kundene kjøper bøker også, særlig krim i pocketutgaver. Og barnebøker.

Nå permitterer klesgigantene tusenvis av ansatte på grunn av koronakrisen

Folk gjør noe sammen

Linda Nilsen har vært butikksjef hos Ark Jessheim siden 2012. Sjefen er også bokhandelens eneste HK-medlem. Hun forteller at det er mer kunder innom enn hun hadde forventet. For på Storsenteret er det fler og fler som stenger.

– Hva gjør dere for ikke å bli smittebærere?

– Vi holder god fysisk avstand mellom hverandre og til kunden og alle våre 10 ansatte går med hansker. Så har vi spesialsåpe.

– Ingen permitteringer?

– Det er ikke tema hos oss.

– Når denne krisa er over, tror du dere vil fortsette å selge aktivitetsprodukter i bøtter og spann?

– Først av alt syns jeg det er fint at folk bruker denne tida til å gjøre noe sammen. Og denne praksisen vil jeg ikke ha noe imot om fortsetter. Jeg tror dessuten at det nå er en trend å holde seg mer unna skjerm, sier Linda Nilsen.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BUTIKKSJEFEN: Linda Nilsen har innført strenge hygieneregler i Ark på Jessheim.

Nærsentrene klarer seg best

Rådgiver Elin Øy i Bokhandlerforeningen forteller at de får litt ulike tilbakemeldinger når det gjelder salget hos landets bokhandlere. Men erfaringene fra Jessheim er gjenkjennbare. Noen melder at spillsalget er mangedoblet. De har foreløpig ikke salgstall fra den siste uka, og det er litt vanskelig å sammenligne salgstall med tallene fra i fjor blant annet fordi Mammutsalget, som påvirker salget mye, ikke falt på de samme ukene. Det Øy med sikkerhet kan si er at generelt sliter også bokhandlerbransjen, men langt mindre enn andre bransjer. Dessuten øker netthandelen av bøker, og de mindre nærsentrene klarer seg bedre enn de store i de største byene.

Linda Nilsen, butikksjef Ark Jessheim

25.03.2020