JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Carina hjelper permitterte med boliglånene: – Det er mange frustrerte kunder nå

Carina Kristiansen i Sparebank1 Østlandet hjelper bankkundene med å få utsatt avdragene på boliglånet sitt.
HJELP Å FÅ: HK-medlem Carina Kristiansen svarer på spørsmål fra kundene i Sparebank1 Østlandet. Mange er bekymra for økonomien sin.

HJELP Å FÅ: HK-medlem Carina Kristiansen svarer på spørsmål fra kundene i Sparebank1 Østlandet. Mange er bekymra for økonomien sin.

Ylva Seiff Berge

lene.svenning@lomedia.no

Hverdagen er snudd på hodet også for Carina Kristiansen. Til daglig jobber hun på kundesenteret til Sparebank1 Østlandet på Hamar, omgitt av kolleger. Nå sitter hun hjemme ved spisebordet i firemannsboligen i Brumunddal – Carina forsikrer om at ingen har innsyn i det hun driver med, personvernet blir ivaretatt. Hun besvarer telefoner, epost og chat-meldinger fra bankkundene som vanlig. Men kundene spør om andre ting enn før koronakrisa.

– Det er veldig mange spørsmål om å få avdragsfrihet på lån, og spørsmål om BankID, forteller Carina Kristiansen til HK-Nytt.

Mange kunder har også spørsmål om reiseforsikringen sin etter at de har vært nødt til å avlyse planlagte turer denne våren.

Flere tusen HK-medlemmer har søkt om å slippe kontingent

– Mye frustrasjon

Kristiansen merker mye frustrasjon, i en tid der mange er i en ny livssituasjon.

– Mange er permitterte og lurer på hva de skal gjøre i denne nye situasjonen. Alle får i utgangspunktet tilbud om avdragsfrihet på boliglån, billån og forbrukslån i tre måneder, men det er det finansrådgiverne som tar seg av. Vi på kundeservice viser kundene hvordan de skal søke om det på nett, forteller HK-medlemmet.

Kristiansen og kollegene får også mange spørsmål om BankID.

– Mange skal søke om dagpenger på Navs nettsider, og oppdager at de trenger BankID. Da tar de kontakt med oss, sier forteller hun.

Permitterte arbeidere slipper økonomisk kjempesmell i påska. Se de nye reglene

Spørsmål om renter

Det er også mange som spør om rentene på lånene sine. Norges Bank har satt ned sin utlånsrente to ganger. De fleste bankene følger etter. Det har også Sparebank1 Østlandet gjort. I første omgang satte banken ned renta fra 29. april, det har nå blitt framskyndet til 6. april.

– Det har stadig kommet ny informasjon om dette, og mange kunder lurer på hva som gjelder nå, sier Kristiansen.

FØLG HK-NYTT PÅ FACEBOOK

Flere tar kontakt

Det er langt flere kunder som tar kontakt med banken nå enn før koronakrisa. Derfor er det flere kolleger i banken som bidrar på kundesenteret. Bankens filialer holder dessuten stengt. Kristiansen understreker at det er mulig å gjøre avtaler om å komme til banken om det er krise. Det gjelder blant annet hvis kundene må ha fysisk hjelp til å få en BankID på plass.

Og hvordan går det med Kristiansen på hjemmekontoret?

– Overraskende fint!

MELD DEG PÅ HK-NYTTS NYHETSBREV