SNUR: Også nyansatte i Sparkjøp skal gå på lønnssatsene i Virke-avtalen selv om kjeden har meldt seg inn i NHO.

Martin Guttormsen Slørdal

Nyansatte i Sparkjøp settes likevel ikke ned i lønn

Da Sparkjøp byttet arbeidsgiverforening og tariffavtale skulle nyansatte få lavere lønn enn før. Nå har bedriften ombestemt seg.
22.10.2018

Tidligere i år skrev HK-Nytt om kleskjeden Sparkjøp som hadde meldt seg ut av arbeidsgiverorganisasjonen Virke og inn i NHO. Det betød også at de byttet tariffavtale, til den såkalte butikkoverenskomsten med NHO. Lønnssatsene i denne avtalen utgjør omlag 1.500 kroner mindre i måneden enn satsene i Virke-avtalen. De ansatte skulle imidlertid få beholde lønna si – men nyansatte måtte nøye seg med satsene i butikkoverenskomsten, opplyste styreleder og eier Iwan Eide Olsen til HK-Nytt.

LES OGSÅ: Lageransatte i Coop krever høyere lønn for nyansatte

– Uakseptabelt

Det fikk Handel og Kontor til å reagere.

– Det er helt uakseptabelt. Bedriften har allerede et lønnsnivå. De kan ikke lønne nye folk dårligere enn de som allerede jobber der, sa HK-leder Trine Lise Sundnes til HK-Nytt i mai.

HK har mer enn 200 medlemmer i kjeden, og tariffavtale med 20 av de 24 Sparkjøp-butikkene.

– Vi har snudd

HK og NHO hadde avtalt et møte om saken i forrige uke. Det ble avlyst. Nå har nemlig bedriften bestemt seg for også å lønne nyansatte etter satsene i Virke-avtalen.

– Vi har snudd om på det, er Iwan Eide Knudsens korte kommentar til HK-Nytt.

I et brev til alle ansatte i kjeden i mars framstiller imidlertid Knudsen det som om det aldri har vært meningen å betale nyansatte etter satsene i butikkoverenskomsten: «Viser til reportasje i HK-Nytt 3-2018 vedrørende ny tariffavtale i Spar Kjøp AS (...) I artikkelen fremkommer det at vi i fremtiden vil benytte lavere minstelønnssatser en i dagens avtale, og dette medfører altså ikke riktighet».

HK vil ha det skriftlig

Kjetil Andersen, faglig sekretær i Handel og Kontor, er glad for at Sparkjøp har snudd i denne saken. Andersen nøyer seg imidlertid ikke med Sparkjøps ord for det.

– Vi vil ha en protokoll som sier at også nyansatte går på lønna i Virke-overenskomsten, sier han.

HK-Nytt har snakket med Kine Berger, tillitsvalgt i Sparkjøp på Hønefoss. Hun har nettopp fått en ny kollega, og snart begynner en annen. Hun kan bekrefte at begge lønnes etter satsene i Virke-avtalen.

– Jeg er glad for at alt er på stell, sier hun.

Billigere avtale

Det er landsoverenskomsten mellom HK og Virke som er den dominerende avtalen i varehandelen. Men flere butikker og kjeder har meldt seg inn i NHO, og ønsker dermed at de ansatte skal omfattes av butikkoverenskomsten mellom HK og NHO. Denne avtalen har altså lavere minstelønnssatser enn Virke-avtalen, og var opprinnelig en avtale myntet på ansatte som jobbet i utsalgene til produksjonsbedrifter. Det betyr at de fleste som er omfattet av denne avtalen er ansatte hos gullsmeder, bakeriutsalg og blomsterbutikker.

Ny avtale på gang

HK er kritiske til en utvikling hvor bedrifter kan bytte arbeidsgiverforening og tariffavtale og med det betale mindre i lønn. I tariffoppgjøret i mai ble HK og NHO derfor enige om å jobbe fram en ny tariffavtale for ansatte i varehandelen, som skal erstatte dagens butikkoverenskomst. Et felles utvalg ble satt ned. Utvalget skal legge et forslag på bordet senest 1. november 2019. Så langt har utvalget hatt ett møte, opplyser Kjetil Andersen i HK.

LES OGSÅ: Butikkjede inngår ny og billigere tariffavtale

LES OGSÅ: HK og NHO vil lage en ny tariffavtale for varehandelen