KOMPROMISS: I dag vedtar Stortinget å utrede omfanget og særtrekkene ved franchise, etter forslag fra Kristelig Folkeparti som er på vippen.

Eirik Dahl Viggen

Det blir ingen franchiselov

Kristelig Folkeparti valgte ikke å støtte Rødts forslag om en franchiselov. I stedet vedtar Stortinget en utredning.
12.06.2018

«Stortinget ber regjeringa greie ut omfang og særtrekk ved organiseringar som franchise, konsern og liknande, med vekt på arbeidsgivaransvar og arbeidstakar sine rettar samt franchisetakar sin posisjon overfor franchisegivar». Det er forslaget som Tore Storehaug fra Kristelig Folkeparti har levert til Stortinget på vegne av et flertall bestående av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, og som vil bli vedtatt i Stortinget i dag, tirsdag.

LES OGSÅ: Dette må du vite om feriepenger

Franchiselov

Forslaget om å utrede franchisemodellen kommer på bordet etter at Rødt la fram et forslag om en egen franchiselov, som blant annet skulle sørge for at franchisegiveren, eier av forretningsmodellen, må dele på arbeidsgiveransvaret med franchisetakeren. Forslaget innebar også at franchiseforetak må ha registreringsplikt i Brønnøysundregistrene, at ansatte må sikres representasjon i franchisegiveres styrende organer, at franchisegiver gjøres medansvarlig for å sikre ansatte rett til kompetanse, utvikling, og helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid, og at franchisegivere får en opplysningsplikt overfor nåværende og potensielle franchisetakere.

Franchise er et utbredt forretningskonsept, spesielt i varehandelen, hvor Rema 1000 er det mest kjente eksempelet. I dag er det den enkelte franchisetaker, de som driver den enkelte butikk, som har arbeidsgiveransvaret, mens det er franchisegiveren som i realiteten bestemmer, hevder Rødt.

Skuffet

Gjennom behandlingen av Rødts forslag i arbeids- og sosialkomiteen på Stortinget har det kommet flere justerte forslag fra de andre opposisjonspartiene. Kristelig Folkeparti, som er på vippen også i denne saken, har heller ikke støttet disse, men har altså fått med seg regjeringspartiene på en utredning av franchise. Rødt er skuffet.

– Vi er glad for at problemene med franchise er satt på dagsordenen, og at regjeringspartiene føler seg presset til å gå med på et slikt vedtak. Samtidig er vi skuffet over at KrF ikke går lenger enn å utrede, nå som de hadde mulighet til å rydde opp i en veldig uregulert bransje. De kunne bedt om å utrede en egen lov, slik sentrale KrF-ere har gått inn for tidligere, skriver Rødt-leder Bjørnar Moxnes i en e-post til HK-Nytt.

Delseier

Også Handel og Kontor skulle ønske Stortinget ville gå lenger enn en utredning.

– Vi vil ha en franchiselov, men dette er et skritt i riktig retning. En utredning er bedre enn ingenting, vi får bruke tiden og fortsette å trykke på. Dette er en delseier i kampen for å få en egen franchiselov, oppsummerer Christopher Beckham, nestleder i HK.

LESTE DU DENNE?: Lønnsoppgjøret er ikke over, du kan få mer av sjefen

Dette er franchise:

• En franchisegiver eier et konsept som den leier ut til franchisetakere.

• Franchisetaker betaler en løpende avgift, vanligvis en prosentandel av omsetningen, for denne rettigheten.

• Organisasjonsformen benyttes innen varehandel, servicehandel, hotell og restaurant, renovasjon og gjenvinning, internett og data, helsesektoren, bemanning og rekruttering, regnskap og økonomi, konsulentvirksomhet med mer.

Kilde: Store norske leksikon

12.06.2018

Dette er franchise:

• En franchisegiver eier et konsept som den leier ut til franchisetakere.

Kilde: Store norske leksikon