NY RUNDE: LO-advokatene Nina Kroken og Alexander Cascio må foreberede seg på nok en runde i rettssalen.

Erlend Angelo

Widerøe anker dom til Høyesterett

Ni ansatte i Aviator vant jobben tilbake og fikk mange millioner kroner i erstatning. Nå må de belage seg på nok en runde i retten.
16.02.2018

I januar kunne de tidligere ansatte i bakkeselskapet Aviator på Torp lufthavn i Sandefjord juble. Lagmannsretten hadde gitt dem jobbene tilbake og millioner av kroner i erstatning. Men Widerøe, som ble dømt til å gi dem jobbene tilbake siden de hadde overtatt Aviators kontrakter, har bestemt seg for å anke dommen til Høyesterett.

– Vi mener rettens avgjørelse er gal. Det er enkelte prinsipielle spørsmål som det er viktig å få en avklaring på i Høyesterett, sier Knut-Marius Sture, advokat i Arntsen de Besche til HK-Nytt.

Han representerer Widerøe Ground Handling.

LESTE DU DENNE?: Elkjøp beskyldes for fagforeningsknusing

– Uriktig dom

Sture viser til at Aviator hadde kontrakter om å utføre bakketjenester med tre ulike flyselskap. Kontraktene mistet de til Widerøe på ulike tidspunkt.

– Lagmannsretten så på kontraktene som en helhet. Det mener vi er uriktig, sier advokaten til HK-Nytt.

Ikke alle saker får bli behandlet i Høyesterett, det må vurderes av ankeutvalget først. Sture har tro på at denne saken slipper igjennom nåløyet.

– Domstolen har ikke behandlet lignende tilfeller tidligere, sier han.

– Trist og uheldig

Kjell Finvåg, faglig sekretær i Handel og Kontor, er ikke glad for nyheten.

– For medlemmene er det veldig trist, spesielt for de som har vært uten arbeid i denne perioden, sier han.

Kim Kalsås-Carlsen, sekretær på Fellesforbundets distriktskontor i Oslo og Akershus jubler heller ikke.

– For medlemmene våre er det uheldig. De har stått i denne situasjonen i to og et halvt år, og flere har ikke kommet seg tilbake i arbeid. Det er en ganske håpløs og vanskelig situasjon. Det er beklagelig at Widerøe velger å holde medlemmene våre i en så vanskelig situasjon, sier han.

Uten jobb

Trude Holseter er HK-medlem, og en av de ansatte som kunne juble etter seieren i lagmannsretten.

Nå må hun trolig gjennom nok en rettsrunde.

– Det var ikke helt uventet. Vi får bare brette opp ermene på nytt, sier hun til HK-Nytt.

Holseter hadde håpet å komme seg tilbake i jobb på flyplassen etter dommen i lagmannsretten. Hun har vært uten arbeid siden Aviator mistet kontrakten med de tre flyselskapene i 2015.

– Det går litt opp og ned. Noen dager er tyngre enn andre, sier hun.

LES OGSÅ: Aviator-ansatte mister jobben

LES OGSÅ: Bakkeansatte saksøker Widerøe

LES OGSÅ: Full seier i tingretten

Dette er saken:

• Høsten 2015 mistet bakkeselskapet Aviator ved Torp lufthavn Sandefjord kontraktene med sine tre kunder, flyselskapene Wizz Air, KLM og Norwegian.

• 75 ansatte i Aviator ble stående uten jobb.

• Konkurrenten Widerøe Ground Handling overtok kontraktene med flyselskapene.

• HK og Fellesforbundet hevdet at dette var en virksomhetsoverdragelse og krevde at de Aviator-ansatte fikk fortsette i Widerøe, men Widerøe nektet.

• Både tingretten og lagmannsretten har gitt de ansatte rett til jobb og millioner av kroner i erstatning.

• Nå anker Widerøe saken til Høyesterett.

16.02.2018

Dette er saken:

• 75 ansatte i Aviator ble stående uten jobb.

• Konkurrenten Widerøe Ground Handling overtok kontraktene med flyselskapene.

• Nå anker Widerøe saken til Høyesterett.