OPPSAGT: Linda Thomassen Sundbye (t.v) og Ida Beate Kjenstadbakk er sagt opp fra Aviator. Nå håper de HK og Fellesforbundet vil vinne fram med et eventuelt søksmål.

Lene Svenning

Aviator-ansatte mister jobben

Widerøe Handling tar over bakketjenestene på Sandefjord lufthavn Torp, men tar ikke med seg de ansatte fra Aviator. Nå kan det gå mot rettssak.
15.09.2015

70 ansatte ved bakketjenesteselskapet Aviator ved Sandefjord lufthavn Torp har blitt sagt opp. Årsaken er at konkurrenten Widerøe Handling tok over bakketjenestene for flyselskapet Wizz Air fra 1. august. Det var Aviators største oppdrag. Som en følge av dette mistet selskapet også kontrakten med flyselskapet KLM. Dermed valgte Aviator å legge ned all sin virksomhet på Torp. De ansatte er frustrerte.

Trodde de fikk fortsette

– Da vi fikk vite at Widerøe skulle ta over handlingen for Wizz Air, beroliget Aviator oss med at dette ville være en virksomhetsoverdragelse, og at vi dermed ville få jobb i Widerøe Handling. Men det har vi ikke fått, forteller en oppgitt HK-tillitsvalgt Ida Beate Kjenstadbakk til HK-Nytt.

Hun jobber i trafikkavdelingen, som tar seg av innsjekk og ombordstigning, sammen med omlag 30 ansatte. Mange av disse er HK-medlemmer.

Omlag 40 ansatte jobber med bagasjehåndtering. Halvparten av disse er organisert i Fellesforbundet.

De ansatte går nå i oppsigelsestid, og har svært lite å gjøre.

Varslet søksmål

Nå vurderer de to LO-forbundene å gå til sak mot Widerøe Handling for å få slått fast at dette er en såkalt virksomhetsoverdragelse hvor de har plikt til å ta med seg de ansatte. Kravet omfatter sju HK-medlemmer og 15 medlemmer i Fellesforbundet.

– Vi hadde håpet at dette kunne løse seg på annet vis. Dette er en håpløs situasjon for de ansatte, sier Finvåg, faglig sekretær i Handel og Kontor til HK-Nytt.

Feil fra begge selskap

Gunnar Holm, leder i Flyarbeidernes forening i Fellesforbundet, er oppgitt over både Aviator og Widerøe Handling.

– Her har ikke Aviator gjort jobben sin. De har ikke vurdert andre løsninger enn oppsigelse, for eksempel å tilby de ansatte jobb i andre deler av selskapet, sier han.

Holm mener også at Widerøe har forsømt sine forpliktelser.

– De ansatte skal tilbys jobb i Widerøe. Dette er en virksomhetsoverdragelse, og gir de ansatte rett til fortsatt arbeid, sier han.

OPPSIGELSESTID: Lars Borge (t.v.) og Dag Haugen, stuere i Aviator, frykter å bli gående arbeidsløse etter at oppsigelsestida er ferdig.

Lene Svenning

Lignende sak

Både Finvåg og Holm viser til en tidligere sak hvor Bardufoss flyservice overtok en kontrakt fra SAS-selskapet SGH. De ansatte folk fra SGH, men ville ikke gi dem de samme vilkårene de hadde hatt, slik reglene om virksomhetsoverdragelse tilsier. Etter flere runder i rettsvesenet vant de ansatte fram.

– Vi tar utgangspunkt i denne dommen. Flyselskapenes jakt på rimeligere levering av bakketjenester innebærer økt usikkerhet for de bakkeansatte i luftfarten. Derfor er det viktig for oss å sikre jobbene til folk, sier Kjell Finvåg i HK.

Trodde det var en virksomhetsoverdragelse

HR-sjef i Aviator, Jan Fredrik Tinlund, sier at han trodde de ansatte skulle få fortsette i Widerøe Handling.

– Vi gjorde ingen avklaringer med Widerøe i forkant, for vi trodde ikke at det var mulig å drive videre uten vårt personell. Da Menzies overtok handlingen av Norwegian etter oss på Gardermoen, overtok de også de ansatte. Men når Widerøe sier at dette ikke oppfyller kravene til virksomhetsoverdragelse, så forholder vi oss til det, sier han til HK-Nytt.

Tinlund hevder at de har fulgt hovedavtalens bestemmelser.

– Vi har forholdt oss til regelverket, trinn for trinn. Påstandene fra Fellesforbundets får de stå for selv. Vi har hatt en god dialog med de ansatte hele veien, sier han.

– Normal situasjon

Styreleder Stein Nilsen i Widerøe Handling avviser at dette er snakk om en virksomhetsoverdragelse.

– Dette er en helt normal situasjon hvor vi har vunnet en kontrakt i en åpen konkurranse, sier han til HK-Nytt.

Nilsen opplyser om at de uansett ikke har behov for så mange ansatte som Aviator hadde på Torp. Ut over dette ønsker ikke Nilsen å si noe mer.

– Vi har blitt varslet om at LO vurderer et søksmål mot oss, derfor vil jeg ikke kommentere dette ytterligere nå, sier han.

Usikker framtid

HK-tillitsvalgte Ida Beate Kjenstadbakk har selv jobbet i Aviator på Torp siden selskapet startet opp på flyplassen i 2012. Hun vil veldig gjerne fortsette med å gjøre den samme jobben i Widerøe.

– Det var et sjokk å bli sagt opp. Jeg trives veldig godt i jobben, og håper at jeg slipper å måtte gå på dagpenger, sier 30-åringen som har en bachelor i reiseliv.

Dag Haugen, som har jobba som stuer i Aviator i mer enn tre år, er urolig for sin egen arbeidssituasjon.

– Nå står vi på bar bakke i et vanskelig arbeidsmarked, sier han.

15.09.2015