Dagpenger

Veronika kjemper for dagpenger for studenter. Nå har hun fått HK på laget

Veronika Berge mistet nesten bachelorgraden. Nå jobber hun for at andre studenter ikke skal oppleve det samme.
MYE STO PÅ SPILL: Veronika Berge kunne stått uten en bachelorgrad i dag.

Brian Cliff Olguin

katharina@lomedia.no

brian@lomedia.no

– Jeg er kjempeglad. Det kom en liten tåre, sier Veronika Berge (27).

Hun er student, Elkjøp-ansatt og førstereis på landsmøtet til Handel og Kontor (HK) hvor forbundets politikk ble formet.

Landsmøtet, som gikk av stabelen i slutten av september, har vedtatt en sak som betyr ekstra mye for 27-åringen – og for mange andre studenter.

Nedbemanning

Det hele startet i januar i fjor da Elkjøp skulle redusere personalkostnadene med 12 prosent. Berge var en av de siste ansatte i filialen på Hamar, og hun var redd for å bli oppsagt.

Da ville hun ikke bare miste jobben, men også studiene ville ryke – fem måneder unna en bachelorgrad i organisasjon og ledelse ved Høgskolen i Innlandet.

Årsaken til dette var at selv om 27-åringen ble oppsagt fra Elkjøp-jobben, ville ikke Nav regne henne som arbeidssøker fordi hun var student. Og uten status som arbeidssøker, hadde hun ikke krav på dagpenger.

– Jeg leier en kjellerleilighet og har ansvaret for alle mine utgifter.

Berge var avhengig av både studielånet og lønna fra Elkjøp for å overleve og bli ferdig med bachelorgraden.

– Jeg kommer fra en familie som ikke hadde sterk nok økonomi hjelpe meg, og jeg kunne heller ikke flytte hjem, sier Berge.

Hele ni av ti studenter jobber ved siden av studiene, ifølge Lånekassen.

Studenter har lite økonomisk romslighet, og 47 prosent har ikke råd til å klare en uforutsett utgift på 20.000 kroner, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Dyrt å leve

Veronika Berge er aktiv i HK og ble valgt til å delta på landsmøte fra region Innlandet. I forberedelsene til landsmøtet diskuterte styret hvilke saker de ville kjempe for.

Berge fortalte hva hun gikk gjennom da Elkjøp nedbemannet, og at hun ville kjempe for at også studenter som mister jobben skal regnes som arbeidssøkere.

Selv om de fleste i styret hadde en helt annen livssituasjon enn 27-åringen, forsto de problemet.

– Fra starten og hele veien har jeg fått full støtte, sier hun.

Berge ville ha inn følgende setning i HKs prinsipp- og handlingsprogram. HK skal «arbeide for at studenter som er avhengig av arbeid for livsopphold under studie får rett til dagpenger ved nedbemanning/urettmessige oppsigelser og permitteringer».

Regionen sendte inn forslaget.

Det fikk flertall på landsmøtet. Nå er setningen en del av HKs politikk.

– Helt ærlig så trodde jeg ikke at det skulle gå gjennom. Det gikk så mye bedre enn jeg så for meg, sier 27-åringen.

Det er stort at HK, LOs tredje største forbund, skal jobbe for dette, innrømmer Berge.

– Dette er veldig viktig for studenter og vil motvirke at unge dropper ut av utdanning.

Dette ble vedtatt: Dette var de viktigste sakene på Handel og Kontors landsmøte

Klarte studiene

Men hvordan gikk det med Veronika Berge da Elkjøp nedbemannet?

Hun ble innkalt til et drøftelsesmøte. Ved nedbemanning skal arbeidsgiver foreta en avveining mellom virksomhetens behov og de ulemper oppsigelsen påfører den enkelte arbeidstaker, heter det arbeidsmiljøloven.

– Jeg sa rett ut at hvis stillingsprosenten ble nedjustert mye eller jeg ble sagt opp, kom jeg til å miste bachelorgraden. Jeg sa at jeg ikke hadde en familie som kunne hjelpe meg økonomisk, sier Berge.

Hun møtte forståelse. Sjefen justerte stillingen ned fra 50 til 40 prosent. Og bachelorgraden ble reddet.

– Jeg var veldig heldig. Jeg er glad for at min leder hørte på meg.

Veronika Berge har startet på en ny bachelorgrad i økonomi og administrasjon. Til sommeren har hun to bachelorgrader.

– Jeg må sikre meg, sier hun.